Ny stald skal hæve køernes gennemsnitsalder

Sand i sengebåsene, halm nogle få steder og en masse forskellige sektioner. Det er hemmeligheden bag stalden hos Vagn Lindy Petersen på Adelgaard i Skjern. Målet er, at køerne skal have det godt, så de holder længere.

»En jerseyko er ikke skabt til slagtning, så den skal leve længst muligt. Det er omdrejningspunktet for vores staldprojekt. De første to år koster en ko kun penge, man tjener ikke noget. Derfor skal man passe godt på køerne, så de bliver gamle«, siger hans søn Christian Petersen, som har været med til at planlægge stalden sammen med Anja Juul Feudendahl fra Velas.

Meget tyder på, at det er lykkedes godt. Besætningen med 300 malkekøer har kun mistet én ko siden september, og kun seks er slagtet. Ergo stiger gennemsnitsalderen.

»I dag har køerne i gennemsnit haft 4,9 laktationer, men vi stræber mod 6-7«, siger Christian Petersen.

Træder man ind i stalden en varm sommerdag, falder temperaturen. Det er det isolerede tag, som hjælper med at holde temperaturen ned, og det er det primære formål med at isolere. Vagn Lindy Petersen vil dog ikke afvise, at det også har en positiv effekt, når vinteren er allerhårdest i forhold til at isolere mod kulden.

Stalden er delt op i 8 sektioner.

Efter kælvning

Den første sektion, man støder på, når man går ind i stalden, er til nykælvere efter kælvning. Nykælverne er nybegyndere og har gavn af at være isoleret fra mere erfarne og dominerende køer en tid.

Wellness

Ved siden af er et område, de kalder wellnessafdeling. Der er halm i denne sektion, som er til for eksempel ældre køer lige efter kælvning, hvor man skal observere for mælkefeber.

Højdrægtige kvier

Der er også en sektion til højdrægtige kvier, som går sammen, men ikke sammen med køer, der skal kælve, og derfor ikke bliver presset af ældre køer. Hvis de når at observere det, kommer de i enkeltboks, lige før de skal kælve.

»Halvdelen kælver i boksen med de andre kvier, og det er kun tegn på, at det er gået nemt og problemfrit«, siger Christian Petersen.

Tæt på kælvning

Næste sektion er til goldkøer tæt på kælvning. De skal fodres anderledes end nygoldede køer.

Afgoldningssektion

Når køerne bliver goldet, kommer de også i en særlig sektion i de første dage. Denne sektion har i alt 8 pladser.

Separeringssektion

Ved siden af er en sektion til fraseparerede køer. Det kan være køer, der skal insemineres, tilses af dyrlæge, klovbeskæres eller skylles. Køerne har en chip i venstre øre og bliver sorteret ud, når de går fra malkekarrusellen tilbage mod kostalden.

Opdelt efter alder

Løsdriftsstalden er delt op, så de yngste køer går på den ene side og de ældste på den anden side af fodergangen. Der er en »bro« over gangen, som åbnes, så de kan gå over uden besvær.

»Vi er gået meget op i, at der ikke er noget at snuble over, så de ikke kommer til skade«, forklarer Christian.

De har valgt at opdele efter alder og ikke efter ydelse for at få færre hierarkiske kampe køerne imellem.

Faktaboks

Gode råd:

  1. Research: Vi har set på mange stalde før projektet for at finde ud af, hvad vi ville ende op med.
  2. Prioritering: Når der mangler penge, skal man holde fast i sand og isoleret tag.
  3. Gode fagfolk: Vi har fået god hjælp til økonomi og haft en god arkitekt at arbejde sammen med fra landbrugscentret.
  4. Samarbejde: Inventarfirmaet har været med til at indrette, så for eksempel kotrafik lykkes, men vi fik tre tilbud og har sammenlignet pris og forslag.
  5. Dan Egtved: Valget faldt på Dan Egtved inventar, fordi vi stadig har inventar fra dem fra firserne, hvor der ikke er svejset en klat.
  6. Finansiering: Vi har været åbne om, hvad der koster noget, og hvad der giver penge, over for vækstfond, bank og realkredit.
  7. Ekstra folk under opstart: Køerne skal lære det nye at kende.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.