Ny trend: Danske fødevarer er politisk korrekte

Det er ikke længere kun prisen, der har betydning for markedsandele. Men også de holdninger butikkerne står for.

De seneste to uger er flere 'køb-dansk' kampagner dukket op i de danske supermarkeder, og det viser at sympatiske holdninger på linje med billige priser nu bruges lokke forbrugeren ind i butikker, skriver Berlingske Business.

Den nye trend startede, da Rema 1000 for snart to uger siden hævede mælkeprisen med 50 øre, og i næste uge starter Dagrofa butikkerne, der blandt andet tæller Kiwi og Spar, en 'køb-dansk' kampagne.

Også Coop og Dansk Supermarked barsler med en støtte ordning, fortæller detailrådgiver Bruno Christensen, der over 50 års erfaring.

"Hen over sommeren er stemningen i befolkningen vendt til fordel for landmændene. Der er dagligt reportager på TV om landmænd, der må lukke ned, og det er derfor vi ser de her kampagner netop nu. Der er forståelse for vigtigheden i at opretholde et sundt landbrug, og det skaber goodwill for supermarkederne at udvise sympati," siger Bruno Christensen til Berlingske Business.

Han er overbevist om, at den nye trend vil brede sig til alle supermarkeder inden længe.

Fra lokalt til nationalt

For bare et år siden var det politisk korrekt at købe lokalt, og det nye fokus i de seneste kampagner på danske fødevarer vil ifølge detailrådgiver Dorte Wimmer fra Retail Institute give nye standarder for udbuddet i supermarkederne.

Ifølge hende vil der i stigende grad blive arbejdet med image og politiske holdninger i deres kampagner for at tiltrække forbrugere.

"Der er helt klart et skifte, hvor den brede masse også har fokus på kvalitet. Der er opstået en diskussion omkring, hvad discount egentligt er, for det er især kæder som Netto og Rema 1000, der er med til at drive en bølge, hvor vi skal udtrykke holdninger med det vi indkøber," siger Dorte Wimmer.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.