Nye afsløringer: Arla-ansatte betalte private indkøb med firmakortet

Ansatte i mejerigigantens svenske afdeling havde en usund forbrugskultur. Også Arla Sveriges adm. direktør udstilles i programmet.

Guldure, gavekort og en femstjernet festmiddag.

Det er nogle af de ting, som ansatte i Arlas svenske afdeling har spenderet store summer af andelsselskabets penge på midt under en mælkekrise ifølge tv-programmet Uppdrag Granskning, der i aften - onsdag - bliver vist på den svenske tv-station SVT.

Arla har tidligere meldt ud, at de har ryddet op i Sverige efter overforbruget, som også rammer danske andelshavere, eftersom man deles om omkostninger. Men SVT er kommet i besiddelse af dokumenter, der kommer med flere oplysninger, end Arla allerede har givet.

SVT's Uppdrag granskning skriver i forhåndsinformationen om tv-programmet, at Arla-chefer har brugt firmakreditkort på personlige indkøb - udover dyr underholdning, taxaer og middage.

Arla fortæller, at selskabet tidligere har haft et system, hvor medarbejderne får lov til at foretage private indkøb på deres firmakreditkort, så længe de betaler beløbet tilbage.

Arlas adm. direktør Henri de Sauvage Nolting - der trådte til på topposten i august 2013 - siger, at systemet ikke har fungeret.

"Fra den første maj 2015 har vi haft en nul-tolerance på private indkøb; men jeg er også ansvarlig for perioden forud, så vi gik tilbage, og vi sagde okay, alle de mennesker, der har brugt det privat - og det er en håndfuld mennesker - har rent faktisk tilbagebetalt alle disse private indkøb," siger direktøren til tv-programmet.

Arla har dog ikke givet Uppdrag granskning dokumentation for, at beløbene er blevet betalt tilbage.

Programmet kommer med flere eksempler på private køb.

En leder, der rejser i forbindelse med arbejdet, har brugt sit firmakreditkort til at handle Hugo Boss, i supermarkeder og på det svenske alkoholmonopol - Systembolaget - i lederens hjemby. Den pågældende har også betalt for køreskole, handlet i legetøjsbutikker og købt en flybillet til London for et familiemedlem. Lederen har også hævet kontanter og betalt for et restaurantbesøg i feriebyen Antalya i Tyrkiet.

Henri de Sauvage Nolting bliver også udstillet i programmet. Arla betalte en flybillet på 12.000 svenske kroner til Paris, så hans kone gratis kunne flyve med på en forretningsrejse. Henri de Sauvage Nolting har fortalt til tv-programmet, at han nu selv har besluttet at betale flybilletten.

"Min første vurdering var, at dette var arbejdsrelateret, men du fik mig til at indse, efter du ringede til mig, at dette kunne misforstås af folk, og det er noget jeg ikke kan lide, så jeg besluttede at betale den selv," siger Henri de sauvage Nolting til SVT's journalist.

Et andet eksempel, tv-programmet fremhæver, er et firmaevent på en golfbane i Östergötland. Kunder og virksomhedsrepræsentanter spillede golf, spiste, drak vin og alkohol og modtog gaver til i alt 116.000 svenske kroner. Ifølge kunder, som SVT's journalister har talt med, var det ikke en arbejdsrelateret, men socialisering mellem Arla-folk og deres kunder. SVT skriver, at det svenske Antikorruptionsinstitut anser det for at kunne ses som bestikkelse.

Arlas adm. direktør i Sverige,  Henri de Sauvage, påpeger over for landbrugsmediet ATL.nu, at det er Arla selv, der har ryddet op.

"Der er ingen tvivl om, at Arla-bøndernes penge i nogle få tilfælde er blevet brugt uhensigtsmæssigt. Jeg har været helt åben omkring dette. Jeg byder granskning velkommen, både af Arla og mig personligt. Vi skal tåle at blive set i kortene og erkende, når vi har gjort forkert. Men Uppdrag granskning virker mere interesseret i enkelte kvitteringer fra 2014 end i at fortælle, at deres "afsløring" er baseret på vores egen omkostningsundersøgelse," siger Henri de Sauvage til ATL.nu.

Kjartan Poulsen: Dårligt signal

Kjartan Poulsen, der er formand for Landsforeningen for Danske Mælkeproducenter og andelshaver, kalder over for DR Nyheder udgifterne for uacceptable.

"Det er et rigtig, rigtig dårligt signal at have sådan en kultur i en virksomhed – specielt når det er en andelsvirksomhed," siger Kjartan Poulsen.

Storforbruget hos Arla i Sverige fandt sted i 2014, og i en intern undersøgelse fra februar sidste år slog Arla selv fast, at der havde været tale om "en usund forbrugskultur for eksempel i form af dyre rejser, konferencer og repræsentation".

Derfor har firmaet siden lavet nye regler for eksempelvis rejser, konferencer, firmakort og personalegoder. Det skulle have ført til en besparelse på 10 mio. svenske kroner.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.