Nyttigt tjek af malke-rutiner

’Vi sælger malkning og ikke kun malkeudstyr’, er holdningen hos DeLaval, som nu uddanner medarbejdere til at optimere også på malkerutinerne.

Med ansættelsen af en ny teknisk chef leverer DeLaval nu også optimering af både teknik og malkerutiner som en del af salget og som en serviceydelse på niveau med den besætningsrådgivning, DeLaval indledte får år tilbage til især sine robotbesætninger.

Leif J. Jensen er uddannet landmand, har arbejdet med malkning siden 2002 og blev tidligere i år ansat som ny teknisk chef hos DeLaval i Danmark.

»Vi sælger malkning og ikke kun malkeudstyr«, som Leif J. Jensen selv formulerer det.

Derfor er det en del af salget at optimere på eksisterende og nye anlæg, hvad enten det gælder selve teknikken eller de praktiske rutiner omkring malkearbejdet.

DeLaval er i fuld gang med at uddanne sine ansatte til disse nye opgaver, som bl.a. kræver et mere specialiseret fokus ude på bedrifterne, så der f.eks. ikke kun snakkes om malkeanlægsvakuum, men også pattespidsvakuum. En del af denne optimering er også at kigge på malkerutinerne og i det hele taget tænke i komplette løsninger.

»Vi tror på, at hele optimeringsdelen vil komme til at fylde meget mere i fremtiden«, siger han.

Optimal forberedsestid øger flowet

Et eksempel, hvor Leif J. Jensen selv har været involveret, er hos Mike Timmermann på Fristrupsminde.

Her har han efter udskiftningen af en ældre 2x10-malkestald til en ny fra DeLaval hjulpet med at observere og optimere malkerutinerne, så køerne får en mere optimal forberedelsestid på 90-110 sekunder og derved opnår et højere mælkeflow.

Det korter malketiden ned, sparer arbejdstimer i malkestalden og sikrer også et hurtigere koflow gennem malkestalden samt en ens malkning fra gang til gang.

Som en ikke uvæsentlig sidegevinst bruges der nu færre arbejdstimer til malkning, også selv om en markant ydelsesstigning gennem 2018 på 2.500 kg til i dag 13.500 kg EKM/årsko har ført til en ekstra malkning i døgnet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.