Ost ost ost ost ost, jeg må ha' ost

Ny kampagne fra Ost & Ko skal øge interessen blandt de unge for de traditionelle ostetyper og ostekultur.

Stenaldermennesket spiste det; franskmændene betragter det som kulturbærende; og i Danmark indtager vi i gennemsnit mere end 15 kg om året. Ost må lægge huller til et utal af diskussioner om alt fra sundhed og velsmag til oprindelse, ejerskab og anvendelse. Nu vil en ny kampagne dyrke danskernes interesse for og viden om den europæiske ostekultur.

Det skriver Mejeriforeningen i en pressemeddelelse.

De tager del i kampagnen igennem Ost & Ko, der er titlen på et fælles europæisk samarbejde mellem mejeriforeninger i Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland.

"Vi har en stor forbrugergruppe, som køber gode oste, men som ikke længere kender forskellene på vores traditionelle ostetyper. Det er en vigtig del af vores madkultur, som er i fare for at gå tabt med de unges faldende interesse. Vi har en vigtig opgave i at genopbygge stoltheden om vores ostetradition, for der er masser af spændende oste at gå på opdagelse i," siger Jan Hermansen, afdelingschef for Mejeriforeningen.

Altid ost på nye måder

I perioden 2012-2015 er antallet af 18-29-årige, der køber gul ost i hele stykker, faldet med 24 %.

Kampagnen skydes derfor i gang i medier, der også orienterer sig mod yngre brugere. En opskriftskonkurrence for madbloggere skal vise ost fra nye sider og på nye måder. Dommer i konkurrencen og køkkenchef ved Svinkløv Badehotel, Kenneth Hansen er begejstret for kampagnens fokus.

"Det er super vigtigt af flere årsager. Der er en generel udvikling i hele landet mod at højne kvaliteten, og her er der sket helt vildt meget de seneste år for vores ostekultur. Mange mejerier gør det fantastisk med nye spændende oste, hvor fokus på smagen og lysten til at udvikle og blive bedre til håndværket er kommet tilbage. Den udvikling håber jeg, at danskerne opdager og smager," siger Kenneth Hansen.

Han har store forventninger til madbloggernes rolle i at stimulere interessen for ost gennem originale opskrifter.
Kampagnen omfatter foruden opskriftskonkurrencen diverse presseaktiviteter, faglige seminarer, kokkeuddannelse og konferencer for professionelle i Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland.

Læs mere om konkurrencen her.

Ost & ko er den danske titel på et fælles europæiske samarbejde mellem mejeriforeningerne i Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland. Kampagnen, hvis originale titel er Cheese Up Your Life, løber fra 2015 til 2017 og har til formål at fremme ostekulturen i de fire deltagende lande. Det søger kampagnen at gøre via pr-arbejde, markedsføring og events og i øvrigt ved at fortælle en masse gode ostehistorier her på siden.
Kampagnen er finansieret af Mejeriforeningen og EU og afvikles i Danmark af Mejeriforeningen med konsulent- og kommunikationsbureauerne Sopexa og Marie Sainabou Jeng og Rasmus Holmgård som operationelle samarbejdspartnere.

 

Faktaboks

• Gul ost står for over halvdelen af det totale salg af ost. Dessert- og specialost udgør næsten en fjerdedel.

• Der er generelt blevet købt mindre ost i 2. kvartal 2015 – sammenlignet med året før. Især af de to store kategorier gul og dessert- og specialost.

• Alle ostetyper har mistet købere det sidste kvartal. Der købes oftere skimmel-, fløde- og smelteost, men mindre pr. gang.

• Hvidskimmel udgør den største del af skimmelost, som er den, de unge under 29 år primært køber. Der er en tendens til, at jo ældre husstanden er, desto større bliver andelen af blåskimmelost i husstandens forbrug.

• 87 % af alle husstande køber gul ost i løbet af et kvartal. Kun 18 % køber hytteost.

• Danskerne køber ost 8,7 gange i kvartalet.

• Der købes i gennemsnit lige over 0,5 kg. ost pr. indkøb.

• 96,1 % af alle hustande køber ost.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.