Philipp: Prisfald en katastrofe - glædeligt med økostigning

Peder Philipp, formand for L&F, Kvæg, mener, at markedet skal diktere, om økotillægget skal stige eller falde.

Arla sænker mælkeprisen en eurocent, svarende til 6,6 øre efter valutakorrektion. Samtidig hæver Arla økotillægget med tre eurocent, svarende til 22,4 øre, så det nu er på 92,3 øre pr. kilo.

"Helt overordnet er det en katastrofe, at mælkeprisen falder og falder. Så kan man så glæde sig over, at der er en stor efterspørgsel på økologisk mælk, og at man så er i stand til at hæve mælkeprisen for økologisk mælk," siger

Peder Philipp, formand for kvægsektionen i Landbrug & Fødevarer.

"Det allermest trælse ved det er, at ingen kan sige, om det er 'her og nu', en måned eller fem måneder, det varer. Det her vil gå ud over motivationen for rigtig mange i forhold til, hvordan de skal håndtere situationen."

Mælkeproducenter, der er i gang med at udvide, vil fortsætte processen, men til gengæld vil andre - der overvejer udvidelse - holde sig tilbage, vurderer han.

"Dem, der står over for en udvidelse og ikke at har taget en beslutning, de vil helt sikkert genoverveje situationen nu," siger Peder Philipp.

Nogle har på Facebook og Landbrugsavisen.dk i kommentarer kritiseret, at økologerne får mere for deres mælk, mens konventionelle får mindre.

"Jamen, jeg har den helt grundlæggende holdning, at det kan ikke nytte noget, at man ikke tager sig af tingene i forhold til markedet," siger Peder Philipp.

Arla har begrundet det øgede økotillæg med, at virksomheden snart vil mangle økomælk.

"Det er glædeligt, at der er en stor efterspørgsel efter økologisk mælk, så Arla kan tage sig betalt for det, og så er det også rimeligt, at dem med økologisk produktion får noget på det," siger Peder Philipp.

Omvendt kan økologernes succes være med til at styrke Arla, hvilket også gavner de konventionelle, siger han.

Spekulationer om, at det vil koste konventionelle landmænd penge, at økotillægget stiger, afviser han.

"Det er jo ikke det, der her handler om. Det her er markedet. Man sænker prisen på konventionel mælk, fordi der er et svagt marked. Modsat stiger efterspørgslen på økologisk mælk, og så stiger prisen på den," siger Peder Philipp.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.