Prioritér vandingen rigtigt: Majs før slætgræs

Næsten alle mangler vandingskapacitet lige nu, og det er vigtigt at prioritere vandet rigtigt. 

Selvom jorden så knastør ud på Allesgaarde, hvor grovfoderekskursionen løb af stablen torsdag, stod majsen strunk og flot. 

- På den her jordtype kan majsen tåle et nedbørsunderskud på over 100 millimeter, men var det grovsandet jord, skulle den vandes nu, forklarede Martin Mikkelsen, landskonsulent, Seges. 

Generelt er der økonomi i at vand majs fra nu af og indtil slutningen af august. 

- De største merudbytter får man før blomstring, men der er økonomi i at vande hele vejen, understregede han. 

Må ikke gå i stå

Hvis man mangler vandingskapacitet, og det gør de fleste, skal man prioritere majs før slætgræs. Afgræsningsgræs har til gengæld stadig høj prioritet. 

- Majsmarker må ikke gå i stå, den skal holdes i gang. Hvis man først kan se, at den mangler vand, har den taget skade. Den kan ikke starte op igen sådan som græsmarker kan, sagde Martin Mikkelsen.

Han tilføjede, at hvis man er nødt til at droppe vanding af slætgræs, så starter man fra den gamle ende af. Samtidig opfordrede han til, at man følger nedbørsunderskuddet i egne marker, hvilket er muligt med FarmTracking, der også kan bruges til at styre vanding. 

’Om fire dage taber du penge’

FarmTracking regner på vandingsbehovet baseret på klimadata fra DMI eller egne nedbørsdata og vandinger. Marken skal være oprettet i FarmTracking med afgrødenummer, JB-nummer og sådato.
Ifølge Mike Jørgensen, SEGES Innovation, giver FarmTracking et hurtigt overblik selv ude i marken. Man kan direkte på kortet se om den enkelte mark er grøn, gul eller rød i forhold til vandingsbehov, og bagved kan man se mere præcise tal. 

- Det kan være, at en viser, at ’om fire dage taber du penge i marken’, forklarer han. 

Desuden har man overblikket over, hvad kolleger har gjort i marken, så man får disponeret rigtigt, siger han. 

FarmTracking kræver abonnement hos Seges.

Emneord PLUS, Tørke

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.