Priskrig: Dansk Supermarked og Aldi sænker prisen på mælk

Mælkepriskrig startet fredag.

Når Aldi i dag har valgt at sænke mælkeprisen med 50 øre, så er det fordi, at detailkæden selv betaler mindre for den hos mejerierne. En liter mælk koster i dag 4,50 kr hos Aldi.

"Vi har et helt klart princip om, at når prisen falder, så skal kunderne mærke det i stedet for, at vi stikker pengene i egen lomme," siger underdirektør Thomas Bang, Aldi Danmark.

Dansk Supermarked har også sænket prisen på den billigste mælk tilsvarende, skriver tv2.dk.

Thomas Bang kan ikke afsløre, hvad han har kigget på, når Aldi har forhandlet sig frem til lavere priser – om det er internationale børser.

"Jeg kan ikke fortælle, hvordan vi forhandler med vores leverandører, men det er klart, at vi naturligvis orienterer os om udviklingen på de internationale råvarebørser," siger Thomas Bang.

Det kan være svært at forstå, at mælk skal være billigere end sodavand og i nogle tilfælde kildevand. Hvorfor skal mælk være så billig?

"Det er jo et spørgsmål om udbud og efterspørgsel i min verden. Det er et udtryk for udviklingen på verdensmarkedet. Det er ikke noget, vi er herre over," siger Thomas Bang.

"Mælk er jo historisk set en vare som går op og ned i pris. Det er udtryk for den generelle internationale udvikling," siger han.

Sidste gang, der var en priskrig på mælk, var i 2012, hvor priserne var ned på lige under fire kroner. Thomas Bang ønsker ikke at kalde det en priskrig.

"Vi sætter priserne ned, fordi vi har faldende indkøbspriser. Hvad vores konkurrenter gør, er vi ikke herre over," siger han.

I Storbritannien er der en detailkæde, der tilbyder forbrugerne at købe en mælk, der er 10 pence dyrere, men hvor pengene går direkte til landmanden. Kunne det være en ide?

”Jo, men mig bekendt findes der ikke en løsning af denne karakter. Men det er klart, at hvis der på et tidspunkt vil blive lavet noget lignende, så er vi bestemt ikke afvisende,” siger Thomas Bang.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.