Produktionen af økomælk er dykket

Der produceres mindre økomælk.

Økomælkens andel af den samlede mælkeproduktion i Danmark er faldende.

Det viser tal fra Danmarks Statistik. I første kvartal i år var 8,8 pct. af den totale produktion af mælk økologisk. Det var et fald på 0,9 procentpoint. Det sker, mens den totale produktion af mælk er faldet 1,6 pct.

En del af årsagen til økofaldet kan findes i, at en del økologer valgte at lægge tilbage til konventionel produktion, både hos Thise og Arla.

Arla vil mangle økomælk

Arla har i år både hævet økotillægget for økologisk mælk samt åbnet op for, at Arla-andelshavere kan omlægge til økologi. Der har ellers i en del år været et overskud af økologisk mælk.

"Forudsigelsen er, at både på det lange og mellemlange bane, kommer vi til at mangle økomælk, så vi kan sælge mere økomælk, end vi har," siger Theis Brøgger, pressechef for Arla.

"At produktionen af økomælk sidste år var faldende, gør kun behovet mere presserende. Dette er en del af flere årsager til, at vi går ud og efterspørger mere økologisk mælk, ikke kun i Danmark, men også i Tyskland, Sverige og til dels Storbritannien," uddyber han.

Arla sælger en stor del af økomælken i udlandet.

"Efterspørgslen på økologiske mejeriprodukter, dermed også Arlas økologiske mejeriprodukter, den fortsætter med at stige på eksportmarkederne."

"Vi er lykkedes med økologiske lanceringer i Tyskland sidste år, Kina og Holland. Det er positivt, for det betyder, at vi bruger mere og mere af vores økomælk. Samtidig ser vi et fald i Sverige i overskudsmælken fra den økologiske produktion."

Theis Brøgger pointerer, at mælkeproduktionen faldt i starten af 2015, fordi landmænd ønskede at undgå en superafgift for at overskride deres mælkekvote.

"Det interessante bliver nu at se, hvordan produktionen udvikler sig i resten af 2015, hvor mælkekvoterne er blevet afskaffet," siger Theis Brøgger.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.