Rådgiver: Gårdmineraler skal afstemmes til den enkelte bedrift

Brugen af mineraler bør afstemmes efter lokaliteten og ændres i løbet af sæsonen, påpeger rådgiver.

Den rigtige måde at bruge gårdmineraler på er ved at analysere grovfoderets naturlige mineralindhold og afstemme gårdblandingen efter dette. Sådan lyder det fra Anna-Sofie Kjærsgaard, kvægrådgiver hos Vestjysk, der er skeptisk over for Seges budskaber om kobber.

»Konklusionerne bygger på materiale fra 10 besætninger, hvor gårdmineralerne ikke har været afstemt efter analyser af grovfoderet og foderskiftene«, siger hun.

Jordboniteten er meget forskellig landet over, og for eksempel i Vestjylland er kobbertallene lave, så der er behov for at supplere med kobber, fastslår hun.

»Vi mener ikke, at gårdmineraler pr. definition fører til overforsyning. Meningen er netop at indstille forsyningen efter behov, og vi ser ikke kobberforgiftninger«, tilføjer hun.

Industriens optimering

Niels Bastian Kristensen, chefrådgiver Seges, peger på, at Seges’ opgørelse af mineralstatus netop er sket med reference til den tildeling, der sker i praksis, efter at industrien har optimeret en gårdblanding til landmændene.

»Vi kan bare se, at de besætninger i vores undersøgelser, der bruger disse gårdmineraler, er overforsynede med mineraler og har højere omkostninger, end dem der bruger typemineraler«, siger han.

Han understreger, at det, Seges har fundet, ikke er tilfældigt.

»Men vi vil gerne have et større forsøg med et par hundrede besætninger, man kan gøre noget systematisk med, for at se, hvad det betyder på den store klinge«, siger han.

Ifølge Niels Bastian Kristensen er landmænd velkomne til at ringe eller skrive til ham og blive skrevet op til at være med i et sådant forsøg.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.