Rådgivere: Spar penge med foderlicitation

Indkøb af foder er en stor post og bør derfor sendes i licitation, mener to rådgivere.

Der kan være betydelige penge at spare, hvis man udbyder sit indkøb af tilskudsfoder i licitation, hvor flere grovvareselskaber får lov at byde på ordren.

Det påpegede kvægrådgiver Holger Nørby Jensen og fagchef for foder, Peter Jakobsen, begge LandboNord, til et kvægarrangement forleden.

»Vi har set tilfælde, hvor der var 11 kroner pr. 100 kg i forskel fra den dyreste til den billigste på nøjagtig den samme vare«, konkretiserede Holger Nørby Jensen.

Han mener, at foderlicitation altid bør overvejes, men det er måske ekstra vigtigt nu, hvor foderpriserne er høje.

»Vi har set uhyre prisstigninger, der gør, at råvarepriserne er helt forfærdelige lige nu. Derfor vil jeg på det kraftigste opfordre til, at man får tjekket de priser, man bliver tilbudt«, lød det fra Holger Nørby Jensen.

Han vurderer, at de nuværende foderpriser gør et betydeligt indhug i de 30 øre, som et kg mælk er steget i de seneste måneder.

Tjek foderets indhold

Ifølge Peter Jakobsen er det også væsentligt at tjekke, om man får det, man har bestilt. Derfor bør der tages prøver af det leverede foder for at tjekke indholdet af eksemplevis protein og fedt.

»Tillid er i mange henseender godt. Men her er kontrol bedre«, sagde han.

Stræk foderet

Vil man undgå indkøb af ekstradyrt foder bør man se på mulighederne for at strække det, man har på kontrakt.

»Mange mælkeproducenter er dækket af på proteinfoder året ud og måske lidt ind i 2022. Men man bør undersøge, om man kan nedjustere mængden af tilskudsfoder, så det rækker lidt længere«, lød det fra Holger Nørby Jensen.

Ifølge Peter Jakobsen, fagchef hos LandboNord, bør man udtage prøver af tilskudsfoderet for at kontrollere, om indholdet stemmer overens med det, man har bestilt og betalt for.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.