Ros til Rema: "De danske forbrugere har fortjent dansk mælk."

Det er et stort og tiltrængt skulderklap REMA1000 giver de danske mælkeproducenter, da kæden valgte at hæve prisen på dansk mælk med 50 øre i butikkerne. Pengene skal gå direkte til de danske mælkeproducenter.

Der er stor ros til REMA1000 fra Ole Karmsteen, der er formand for Sjællandske Familielandbrug og mælkeproducent på Falster.

"Jeg har stor respekt for REMA1000’s beslutning, det er et godt initiativ og REMA sætter helt nye standarder for detailhandlen. For selvom baggrunden er trist og mange mælkeproducenter har det økonomisk svært, så er støtten fra REMA et klart signal om, at danskerne vil have dansk mælk," skriver Ole Karmsteen i en pressemeddelelse til LandbrugsAvisen.dk.

Han understreger, at hvis ikke man fastholder den danske mælkeproduktion og hjælper erhvervet i den nuværende situation, så risikerer landbrug at måtte lukke. Konsekvensen er, at dansk mælk ikke længere er en selvfølge i butikkerne.

"Jeg synes de danske forbrugere har fortjent dansk mælk, så jeg håber, at folk vil støtte REMA1000’s initiativ," siger Ole Karmsteen.

Ifølge Rema 1000's beregninger er prisen for mælk i dag den samme som for 30 år siden. Det får Ole Karmsteen til at pege på den grundlæggende udfordring, at danske fødevarer skal konkurrere med udenlandske fødevarer om pladsen i forbrugernes indkøbskurv. Og de udenlandske fødevarer produceres under helt andre forhold, og det gør, at prisen kan holdes nede.

"Køber man danskproduceret fødevarer, får forbrugerne til gengæld fødevarer af høj kvalitet og med høj fødevaresikkerhed. Samtidig er man med til at fastholde danske arbejdspladser både i landbruget og i følgeerhvervet, som fx på mejerierne," lyder det fra formanden for Sjællandske Familielandbrug.

En stor del af de danske fødevarer sælges til udlandet, og det er med til at sikre eksportindtægter til landet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.