Rusland satser på økologisk kødproduktion

Ruslands landbrug skal øge fortjenesten ved at levere til det globale økologiske marked, lyder planen fra den russiske premierminister.

"En af de mest lovende nicher for Ruslands landbrug."

Sådan lød det fra den russiske premierminister Dmitry Medvedev, da han på et regeringsmøde præsenterede Ruslands planer for at levere til det globale økologiske fødevaremarked, især for kød, indenfor de nærmeste år. Det skriver netavisen globalmeatnews.com

Ruslands indenlandske efterspørgsel på økologisk kød er lille på grund af merprisen, men til gengæld er der, ifølge Dmitry Medvedev, stor international efterspørgsel, også efter russiske økologiske produkter. 

Dmitry Medvedev forklarer, at en stor del af Ruslands landbrugsjord har ligget brak mange år uden brug af kemikalier, og disse jorder er derfor særligt velegnede til at dyrkning af økologiske afgrøder.

Ifølge globalmeatnews.com anslår Union of Organic Farming, at en øget eksport af økologisk kød vil kunne fordoble fortjenesten for Ruslands økologisektor, så den vil være 10 gange højere end for den konventionelle kødindustri i 2017.

Mangel på økologiske standarder

Ruslands planer om at satse på økologisk kødproduktion kommer for dagen samtidig med at en ny føderal lov om økologisk landbrug er vedtaget.

Indtil nu har kødproducenter udnyttet manglen på økologiske standarder og sanktioner, og store andele af hidtil kendte russiske økologiske produkter har derfor i realiteten ikke været økologisk produceret.

Den russiske publikation Gazette, som publiceres af den russiske regering, anslår, at op til en tredjedel af de russiske landbrugsproducenter i løbet af de næste par år vil kunne bære det økologiske mærke.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.