Salmonella Dublin på retur i de danske kvægstalde
Cirka en fjerdedel færre kvægbesætninger med sygdommen i løbet af 2014, melder styrelse.

Antallet af danske kvægbesætninger med sygdommen Salmonella Dublin er i løbet af 2014 faldet fra næsten 850 til knap 650.

Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Det massive fald skyldes blandt andet, at både Fødevarestyrelsen og kvægavlerne har haft fokus på bekæmpelse af sygdommen, efter et nationalt overvågnings- og bekæmpelsesprogram trådte i kraft sidste år.

Siden sommeren 2013 har det været obligatorisk for kvægbrugere med Salmonella Dublin i deres besætninger at lave en handlingsplan for, hvordan de vil bekæmpe bakterien.

Fødevarestyrelsen var fra april til juni på kontrol- og vejledningsbesøg i cirka 150 besætninger for at informere om reglerne for bekæmpelse af Salmonella Dublin og for at følge op på, om besætningsejerne lever op til reglerne. Fødevarestyrelsens stikprøvekontrol viste, at de 150 besøgte kvægejere var gode til at overholde reglerne.

Formålet med kampagnen har været at fremme sunde og sygdomsfri fødevarer ved at skabe fokus på hvordan man som besætningsejer får bugt med Salmonella Dublin. I alt blev knap 100 besætninger erklæret fri for Salmonella Dublin i kampagneperioden. Ser man på året som helhed er faldet endnu større og ender lige under de 200. 

Salmonella Dublin hører til de mest invasive salmonellatyper og medfører nedsat dyresundhed og store produktionstab i inficerede kvægbesætninger. Symptomerne er bl.a. høj feber, voldsom diarré, nedsat ædelyst og mælkeydelse.

Salmonella Dublin kan også smitte mennesker og kan i værste fald være dødelig. 

De seneste år er der i Danmark registreret mellem 25-50 sygdomstilfælde hos mennesker om året.

Emneord salmonella

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.