Seges undersøger holistisk afgræsning de næste tre år

Seges tager i tre-årigt projekt fat på at kvantificere virkningen af og mulighederne i holistisk afgræsning.

Er holistisk afgræsning køernes frikort i klimadebatten?

Det spørgsmål håber Seges at kunne besvare i et projekt om holistisk afgræsning, som starter efter nytår.

Som græsningsmetode er holistisk afgræsning meget omdiskuteret, idet nogle hævder, at metoden indlejrer så meget kulstof i jorden, at de græssende køer reelt bliver klimapositive.

»Jeg kan godt være i tvivl om den reelle klimaeffekt er så stor, som nogle siger, men da der kun findes et amerikansk forsøg, har vi fået støtte til at lave et dansk projekt om metoden«, fortæller projektleder Martin Øvli Kristensen, Seges, Økologi.

Kun for de ekstensive?

I holistisk afgræsning græsses arealerne ikke kontinuerligt ned. I stedet køres med en rotation, hvor græsset når at vokse kraftigt, før det afgræsses. Når dyrene græsser arealet, vil de træde en del græs ned, som agerer gødning til den nye tilvækst.

Ifølge Martin Øvli Kristensen praktiseres metoden oftest på mere ekstensivt drevne bedrifter, hvor fokus ikke er så meget på ydelse, og derfor vil man i projektets andet år se på, om metoden er gangbar under mere intensive forhold med en højere mælkeydelse. Bl.a. vil man se på græssets tilvækst, kvalitet og den mængde mælk der kan produceres.

Egentlige målinger af kulstofindlejringer er der ikke blevet plads eller økonomi til i projektet. Derfor vil dette område blive belyst via den nuværende viden og den viden der udvikles løbende.

»Hvis man skal måle kulstofindlejringen i en mark, skal det gøres over en årrække og her er tre år, som projektet forløber over ikke nok«, bemærker Martin Øvli Kristensen.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.