Sektordirektør: Næste gang du inseminerer får du en kalv, du ikke må aflive

Tjek insemineringsplanen nu, opfordrede Ida Storm i beretningen på årsmødet, for når kalven kommer, er det stop for aflivning.

For flere år siden lavede L&F Kvæg og Dansk Jersey en aftale om stop for aflivning fra 1. januar 2022, og siden er der arbejdet med strategier for at undgå, at det bliver nødvendigt. 

”Aflivning af kalve er en rigtig træls opgave og et ærgerligt spild” argumenterede sektordirektør Ida Storm på Landbrug & Fødevarer Kvægs årsmøde mandag. 

Branchen har da også brugt nogle år på at udvikle løsninger, der i dag gør det muligt at tilpasse kalvene, så man får de kalve, der kan findes et marked for.

De værktøjer er nu i fuld sving, og i Danmark er vi nogle af dem, der er allerlængst fremme i verden, når det gælder brugen af kødkvægskrydsninger og kønssorteret sæd. 

”Det er utroligt dejligt at se hvor mange af jer der ser nye muligheder og griber dem. Brugen af både det kønssorterede og kødkvægskrydsninger er skudt i vejret de sidste par år. Endnu et rigtig godt eksempel på, hvor omstillingsparate vi er i kvægbruget”, sagde hun.

Samtidig understregede Ida Storm, at det er nu, der skal tages stilling til insemineringsplanen. 

”Der går 9 måneder før resultatet slår igennem, så hiv fat i jeres rådgivere og få taget stilling til hvordan kalvene skal fordeles. Hvilke skal med ind i mælkeproduktionen, skal der laves kvier til eksport eller danske kollegaer, hvor mange skal til kødproduktion – og hvilken type kød skal de så blive til?”. 

Samtidig pointerede Ida Storm, at den eller de typer af kalve man vælger at lave skal afsættes, så det er en god ide at lave en aftale med en aftager. 
 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.