Selvstændig Rema-købmand: Superstolt over dyrere mælk

Selvom han risikerer at miste kunder, så er selvstændig Rema-købmand glad for detailkædens initiativ.

Da Max Skov Hansen, selvstændig købmand under Rema 1000-kæden på Vesterbro, mødte ind fredag morgen, startede han med at samle sine medarbejdere kl. 7.30.

Han orienterede sine ansatte om, at prisen på mælk steg 50 øre. Ikke fordi den er blevet dyrere at indkøbe, men fordi Rema 1000 vil hjælpe landmændene.

Prisændringen er historisk, beretter Max Skov Hansen.

”Vi er kendt for at være billige og en discountforretning, og det vil vi gerne fortsat være. Når vi så hæver priserne, hvor det ikke er på baggrund af en markedspris, så er det vigtigt for mig, at mine medarbejdere kan svare på, hvorfor vi gør det, for der vil helt sikkert være kunder, der have svar på det. Det er vigtigt for mig, at mine medarbejdere klart kan svare på, hvorfor vi gør det – og hvorfor de kan hæve brystet,” siger Max Skov Hansen til Landbrugsavisen.dk.

Han har sin butik – der åbnede i 2011 på Carlsbergs gamle grund på Vesterbro – midt i København. Men han er selv opvokset på en gård, og svigerforældrene havde kødkvæg. Så han kender til landmændenes problemer.

”Jeg er superstolt af, at vi forsøger at blive ved med at fokusere på dansk landbrug. At vi fokuserer på, at der er nogle mennesker, der har det hårdt, og at vi kun får gode samarbejdspartnere, hvis samarbejdspartneren kan drive en god forretning. Vi sælger kun dansk kød i Rema 1000. Vi forsøger at have så meget dansk frugt og grønt som overhovedet muligt. Når vi nu siger, at vi gerne vil donere 50 øre til mælkeproducenterne, så er det fordi vi ser, at den danske mælkeproduktion er truet,” siger Max Skov Hansen.

”Vi kan ikke redde hele verden, men dét som vi kan påvirke, lad os forsøge, om vi ikke kan hjælpe der.”

Der er også andre landmænd, der har problemer. Hvorfor er det lige præcis mælk, som I hæver prisen på?

”Jeg ved ikke, om der er noget, der er vigtigere at støtte end andet. Men jeg kan bare se, at lige præcis ved mælk, der kan vi ramme en vanvittig bred flok af forbrugere, af kunder, og vi kan forholdsvist nemt få nogle flere penge i kassen til dem, der trænger. For mit vedkommende, hvor jeg sælger mellem et stort antal liter mælk om dagen, sammenlignet med eksempelvis 200 bakker blåbær, så der er forskel på påvirkningsgraden, som jeg ser det. Jeg tror også, at flere danskere nemmere kan forholde sig til landmænd, der producerer mælk.”

Hvorfor er det vigtigt, at I sælger dansk mælk?

”Det er en del af dansk kultur, og når jeg tænker på dansk mælk, så er det friskt og koldt.”

Coop siger, at mælk flytter kunder. Er du ikke nervøs for, om du som selvstændig købmand mister kunder?

”Jo, det er jeg da. Det er derfor, jeg synes, at det er vigtigt, at vi får meldt historien ud, om hvorfor vi gør det. Men jeg tror, at de fleste danskere har råd til at bruge to kr. ekstra om ugen til at købe mælk for. Jeg tror faktisk også, at det er noget, danskerne vil være med til at investere i.”

”Nu ligger jeg også i et område, hvor forbrugerne er ekstremt bevidste om, hvad de køber. Jeg sælger ekstremt meget økologisk. Så når jeg har sådanne politisk bevidste forbrugere, så tror jeg ikke, at jeg risikerer at miste kunder, når de kender historien for, hvorfor vi hæver prisen på mælk. Vores motto i Rema 1000 er ”Discount med holdning”, så på den måde, så tror jeg godt, at kunderne kan se det fornuftige i det.”

Er det rigtigt, at mælk flytter kunder?

”Ja, det er rigtigt. Det er et kæmpe fokus for mig, at jeg altid har frisk mælk på hylderne i min forretning. Jeg må aldrig løbe tør for hverken økologisk, konventionel eller laktosefri mælk, eller hvad der ellers er af typer mælk. Hvis du ikke har noget mælk, så har du ingen kunder. Det kan helt sikkert godt flytte kunder.”

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.