Skuffelse i Arla: Mister kæmpekunde

Britisk supermarkedskæde vælger konkurrent på stor mælkeordre. Det kan betyde pres på priserne.

Rygterne har svirret i dagevis, men nu er det officielt. Arla mister en af de helt store kunder i Storbritannien, nemlig supermarkedskæden Tesco.

Kæden, der er kendt for at ligge i det øvre segment på både kvalitet og priser, har valgt at flytte en større mælkemængde til Arlas helt store konkurrent i UK, nemlig det privatejede mejeri Müller.

Dermed skydes der for alvor gang i konkurrencen på det britiske marked, efter at Müller for bare få måneder siden overtog den tredje store spiller i England, Dairy Crest. Det nye selskab starter altså skarpt med at nuppe en af de store skalpe på markedet.

Efter flere dages rygter valgte Tesco at bekræfte skiftet fredag aften. Heri står, at Arla fortsat skal levere en række produkter til detailkæden, blandt andet Tesco Sustainable Dairy Group, hvor Tesco garanterer en fair pris til mælkeproducenterne.

Derudover skal Arla også fortsat levere en række af sine brandede produkter, skriver Tesco.

Arla gik samtidig ud med en pressemeddelelse på sin side.

"Selv om Arla er skuffet over tabet, så fortsætter Tesco med at være en vigtig og strategisk kunde. Vi har med succes styrket Arlas forretning i 2015 via betydelig volumenvækst på vores egne og brandede mærker i alle kategorier, ligesom vi har foretaget omkostningsreduktioner. Vi er forberedte og i form til at gå de krævende markedsvilkår i møde," udtaler chef for den britiske forretning i Arla," Peter Giørtz-Carlsen.

I teksten står der, at Arla nu vil overveje, hvilke konsekvenser tabet af den store mælkemængde skal have for Arlas egen forretning.

Risiko for aktioner

Ingen af parterne oplyser, hvor stor en mælkemængde, der er tale om, men ifølge den aktivistiske landmandsorganisation Farmers For Action drejer det sig om op mod 200 mio. liter mælk.

Tidligere på ugen udtalte Farmers for Action, at Müller yder en mindre afregning til landmændene end Arla - og organisationen truede derfor Tesco med store demonstrationer, hvis de gør alvor af planerne om et skifte. Farmers for Action har tidligere stået bag demonstrationer, der har fået stor medieomtale.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.