Svensk idé: Lad os sælge mælk uden om Arla

Svenske mælkeproducenter håber at kunne få en højere pris for deres mælk, end de kan få hos Arla.

Foreningen Svenske Mælkeproducenter har onsdag på deres årsmøde vedtaget, at de vil forsøge at starte en ny leverandørforening, hvor landmænd kan sælge deres mælk direkte til butikkerne. Det skriver ATL.nu, Sveriges svar på Landbrugsavisen.dk.

Idéen kan lade sig gøre, fordi Arla tillader, at landmanden kan sælge op mod halvdelen af mælken uden om selskabet - selvom de er andelshavere. Foreningen siger, at initiativet skyldes mistillid til deres egen industriorganisation, der i dag handler på et globalt marked med lavere priser end den svenske detailhandel.

Idéen er, at landmændene kan få en højere "spotpris" på deres EMV-mælk, end Arla eller andre mejerier betaler. Mælken skal fortsat behandles af et mejeri, men selve salgsprocessen går altså udenom. Planen er altså, at den alternative salgskanal alene handler om papirarbejde, uden nye logistikløsninger.

"Det vil omdanne dagens mejeriindustri til en slags spotmarked, hvor man sælger den mælk, man ikke kan slippe af med," siger bestyrelsesmedlem Jacob Olai til ATL.

Det skal - med Jacob Olais ord - undgå, at landmanden får "pulverprisen", altså de lave, globale priser for mælkepulver, for deres mælk.

Svenske Mælkeproducenter har vedtaget, at landmænd, der vil med i foreningen - der skal hedde 'Sveriges Mjölkbönders ekonomiska förening', skal betale 40.000 svenske kroner i startkapital. Beløbet er det samme uanset besætningens størrelse. Om det nye initiativ bliver til noget er stadig uafklaret. Lige nu er man stadig i fasen, hvor foreningen undersøger, om konceptet kan føres ud i livet.

Idéen er i starten at sælge mælk i mængder, der svarer til EMV-mælken, skriver ATL.nu. Det er mælk, som detailhandlen sælger under eget mærke, også kaldet white label. Det vil samlet være 450 mio. kg. mælk årligt i Sverige.

EMV-mælk sælges af Arla, Skånemejerier, Falköpings mejeri og Grådö mejeri.

Emneord mælk

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.