Tysk vaccinegigant opruster med opkøb

Tyske Boehringer, der specialiserer sig i vacciner til dyr, overtager Sanofis dyrevelfærdsafdeling Merial.

Boehringer Ingelheim bytter forretningsdelen Consumer Health Care med Sanofis forretningsdel inden for dyrevelfærd, Merial.

Dermed kan det tysk-baserede Boehringer tilføje Merials medicinalprodukter til deres produktkartotek. Merials produkter er lavet til at forebygge sygdom hos husdyr og kæledyr. 

Boehringer Ingelheim leverer primært produkter til dyrlæger, landmænd og kæledyrsejere. 

Køb og salg

Boehringers forretningsdel er prissat til 6,7 mia. euro, svarende til 50 mia. danske kroner. Prisforskellen mellem de to forretningsdele gør, at BI har lagt 4,7 mia. euro, 35 mia. danske kr., oven i handlen. 

Ved at kombinere Merial og BI’s kartotek af produkter og teknologi inden for anti-parasitbehandlinger, vacciner og andre medicinalprodukter bliver virksomheden mere værd i forhold til konkurrence, vækst og innovation, som kommer kunderne til gode på verdensplan, skriver BI i en pressemeddelelse. 

BI’s virksomhed inden for dyrevelfærd forventer at fordoble sit salg til 3,8 mia. euro på globalt plan. Det svarer til 28,3 mia. danske kr. 

Fremtidig forskning

De store produktlinjer fra Merial er vacciner, som Frontline og Purevax. Merial har 13 forskningcentre placeret rund om i verden til ’research and development’, som Boehringer Ingelheim nu har adgang til gennem byttehandlen. 

Det er et godt match for BI, der er ledende inden for svine- og kvægvacciner, oplyser virksomheden. 

"I 2015 opnåede Boehringer Ingelheim et nettosalg på 14,8 mia. euro. 20,3 procent af det salg går direkte til forskning," hedder det i pressemeddelelsen. 

Handlen ventes at være endeligt afsluttet ved udgangen af 2016. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.