Udsigt til vækst i økologi-eksport

Mejeriprodukter og svinekød er lokomotivet i økologieksporten.

Ikke alt i landbruget går skidt. I økologisektoren er der udsigt til vækst i eksporten. Det fortalte Michael Svane, næstformand for Landbrug & Fødevarers Økologisektion.

»Der er endnu ikke offentliggjort tal for Danmarks handel med økologiske varer i 2013, men vi forventer en fortsat stigning,« sagde han på årsmødet onsdag.

I 2012 var der en stigning i eksporten på 12 pct.

Det er stadig de animalske varer – mejeriprodukter og svinekød - som er lokomotivet i økologieksporten, og det er fortsat nærmarkederne som Tyskland, Sverige og Frankrig, der aftager hovedparten af vore varer, selv om der også er kommet øget fokus på eksport til 3. lande som eksempelvis Kina.

Nøglerolle

Eksporten vil fremover have en nøglerolle i forbindelse med at nå regeringens mål om en fordobling af det økologiske areal.

»Men man skal huske på, at gode og konkurrencedygtige rammevilkår er afgørende. Høj fødevaresikkerhed og dansk troværdighed er altså ikke nok til at sælge til udlandet, vi skal også kunne konkurrere,« understregede han.

Landbrug & Fødevarer skubber på med eksportaktiviteter for at få de økologiske varer ud over landegrænsen.

»For eksempel har vi lige været på SIAL i Paris, som er verdens største fødevareudstilling. Og i maj var vi med otte virksomheder på GastroNord i Sverige - Nordeuropas største messe for foodservice,« sagde Michael Svane.

Alle messefremstød foregår under samarbejdet Danish Organic Food Network. Netop disse fælles fremstød giver de mindre virksomheder en platform til at nå ud i verden.

»Jeg synes, det er vigtigt, når vi taler eksport, at vi også kan hjælpe de små innovative producenter med at blive eksportparate,« sagde han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.