Ugen på spidsen: Big data er big frustration

Selv om big data er blevet det nye buzz word, står det nederst på listen over, hvad husdyrproducenter finder det værd at investere i. Det er vigtigere for de fleste at få en bedre udnyttelse af de data, der allerede opsamles på bedriften.

Man skal ikke have lyttet mange minutter til en frisk sælger for at forstå, at big data er supersmart, og at selv en møggreb snart skal udstyres med et par sensorer og en internetforbindelse, så data om enhver grebfuld kalvemøg kan sendes op i ’skyen’ og kombineres med andre data og analyseres. Og det er jo fint nok, hvis avancerede algoritmer så kan advare om de første tegn på diarré.

Så vidt så godt.

Ved at opsamle og kombinere ekstremt mange data, kan smarte maskiner med lynhurtig regnekraft hele tiden tjekke for problemer og finde den mest optimale løsning - hvad enten det er i malkestalden, på marken eller ved skrivebordet.

Ikke desto mindre viste en stor undersøgelse blandt tyske husdyrproducenter, at blandt ni oplagte investeringsområder på bedriften var købelysten mindst til big data. Vel at mærke i skarp konkurrence om bundplaceringen med investering i flere sensorer samt øget automatisering af flere processer på bedriften.

Undersøgelsen blev præsenteret i forbindelse med den internationale husdyrmesse EuroTier forrige år i Hannover, og Richard Grandke, direktør for den arrangerende tyske landbrugsorganisation Deutsche Landwirt-Gesellscahft havde da også et godt bud på, hvorfor big data fik bundplaceringen:

»Vi ved fra andre undersøgelser, at landmændene i forvejen kun udnytter mellem 10 og 30 procent af alt det, deres nye maskiner og udstyr kan, og at der en frustration over at have betalt for en funktion som for eksempel dataopsamling, som man reelt ikke bruger. Derfor er undersøgelsen et fingerpeg til producenterne af udstyr til husdyrbedrifterne om at blive bedre til at gøre systemer brugervenlige, at blive bedre til at instruere i hvordan de bruges, og at blive bedre til at vise hvilken positiv forskel de kan gøre i landmandens praktiske hverdag og for hans indtjening.«

Den opfordring er hermed givet videre.

Og hvad var så i øvrigt topscoreren i investeringsundersøgelsen hos to ud af tre husdyrproducenter? Det var forbedringer af staldsystemet i eksisterende bygninger for at øge indtjeningen gennem bedre dyrevelfærd. Så husdyrproducenterne - hvad enten de er tyske eller danske - ved godt, hvad det handler om!

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg+ "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfagredaktørerpå LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg, magasinet kødkvæg og Kvæg +, kvægugen i perspektiv.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.