Ugen på spidsen: Delekvægbrug - hot eller not?

Sharemilking er et blandt mange emner på Kvægkongressen. Måske er det en ordning, vi bør se nærmere på?

Om halvanden uger er der Kvægkongres i Herning.

Igen i år har arrangørerne sammensat et spændende program med indlæg rettet mod flere dele af mælkeproduktionen. Vanen tro krydres de skarpt faglige indlæg med praktikernes erfaringer.

En af de landmænd, som toner frem på Kvægkongressen i år, er Per Bundgaard fra Vadum i Vendsyssel. Han er ikke den typiske gæst eller indlægsholder på en kongres for kvægfolk, for Per Bundgaard er planteavler.

Alligevel har Per en interesse i produktionen af mælk. Han har nemlig udlejet en stald til et ungt makkerpar på en sharemilker-lignende ordning.

For Per er der flere indlysende fordele: Han får en indtjening fra et produktionsapparat, som ellers ville stå tomt, og han får værdifuld husdyrgødning til sin økologiske planteproduktion.

For det unge makkerpar, Patrick og Tobias, giver konstellationen mulighed for, at de kan prøve sig selv af som selvstændige med begrænset hæftelse: De har købt en besætning og nogle maskiner til at fodre og strø med og regner med at have afdraget gælden i løbet af nogle få år.

Patrick og Tobias kan selvfølgelig ikke få glæde af en eventuel konjunkturstigning på jorden og Per får heller ikke det fulde afkast af mælkeproduktionen. Til gengæld står ingen af dem alene med risikoen - de deler både indtægter og risiko.

Der findes formentlig kun ganske få ordninger som den nordjyske, men måske fortjener den mere opmærksomhed og flere lignende afprøvninger?

Jeg vil derfor med glæde sætte mig blandt tilhørerne til Pers indlæg på Kongressen. Måske har han fat i den lange ende - at vi er nødt til at se nærmere på mulighederne i ’dele-landbrug’?

Måske tager han fejl?

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfaglig redaktører på LandbrugsAvisen, magasinerne Kvæg og Kødkvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.