Ugen på spidsen: Faldende kalveeksport er god imagepleje

Det har en vigtig signalværdi overfor omverdenenen, at kalveeksporten falder.

Man kan næppe sætte en finger på det arbejde, som danske eksportører af småkalve udfører uge efter uge.

Kalvene samles ind, tjekkes af dyrlæger og læsses på godkendte lastbiler, som bringer dem sydpå. Ved endestationen venter der stalde og opfedningsmetoder, som er langt bedre end de, som tidligere har bidraget til gruvækkende tv-udsendelser og lagt massivt pres på den danske eksport af spædkalve.

Alligevel er det en positiv historie, at kalveeksporten faldt i 2017.

Selvom nedgangen på ti procent kun svarer til nogle tusinde kalve, har det en stærk signalværdi overfor omverdenen. Måske fordi der er tale om dyrebørn, kan det vække stærke følelser at se kalve blive fjernet fra deres omgivelser, samlet sammen med ukendte artsfæller og sendt på timelange - men godkendte - transporter.

Derfor er det en positiv historie fra kvægbruget, når man kan fortælle, at kalvene bliver i Danmark, fedes op under vores regelsæt og slagtes på danske slagterier.

Hertil kommer de økonomiske og beskæftigelsesmæssige sideeffekter i form af bevaret produktion og arbejdspladser.

Flere Dansk Kalv

En del af de kalve, som ikke fik en køretur sydpå i 2017, er endt hos Danish Crown i konceptet Dansk Kalv.

I år forventer slagterikoncernen at slagte 92.000 kalve under konceptet, hvilket er 5.000 flere end i 2017. 20 andelshavere leverer flere end 1.000 kalve og fem andelshavere flere end 3.000 kalve. Og flere udvidelser kan være på vej takket være tilbud om finansiering af kalve og støtte af byggeri, har CEO i Danish Crown Beef, Finn Klostermann, udtalt.

En del af de planlagte udvidelser vil formentlig kompensere for, at der også er et frafald af leverandører. Nogle stopper på grund af alder, andre på grund af økonomi og andre igen vil måske prøve at levere til andre slagterier.

Også for Danish Crown er det en positiv historie, at der slagtes flere kalve under konceptet, som har en lang række krav til og kontrol af producenternes anlæg. Ifølge Finn Klostermann spiller Dansk Kalv konceptet godt sammen med en stigende forbrugertendens, som fokuserer på dyrevelfærd, kvalitet og danskhed. Og knapt så meget udsalgsmærke og pris.

Følelser og trends skal omsættes til bedre notering

Med dette sagt har slagterichefen dog en bunden opgave i at omsætte forbrugerinteressen til en notering, som giver sorte tal på producenternes bundlinie.

Presses prisen yderligere af det stigende antal kalve kan kalvene ret hurtig blive udstyret med pas og sendt sydpå. I transporten kan de møde de salmonella-ramte kalve, som ikke må blive på dansk grund. Så længe de findes vil kalveeksporten fortsat leve.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinerne Kvæg og Kødkvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.