Ugen på spidsen: Skal vi avle hornene helt væk?

Størsteparten af de danske malkekvæg fødes med hornanlæg. Men få uger efter fødslen fjernes hornene. Skal vi så ikke bare droppe hornene helt - rent genetisk set?

I går var dyrlægen på besøg i min lille kødkvægsbesætning.

Anledningen var, at vinterens kalve skulle afhornes, inden afgræsningssæsonen begynder. Som på de fleste andre danske kvægbrug foregik det ved, at kalvene blev bedøvet og smertedækket, de små horn skåret af og derefter blev hornanlægget brændt, så det ikke vokser ud igen.

Ligesom de fleste landmænd afhorner jeg mine kalve af nemheds hensyn. Ved at fjerne hornene fjernes også en del af risikoen, hvis håndteringen af dyrene pludselig skaber en uventet situation, og dyret vil forsvare sig.

Flere kødkvægsracer er naturligt pollede (hornløse) og andre arbejder på at udbrede egenskaben, så postyret med afhorning elimineres og dyrlægeregningen gøres en tand mindre.

Også indenfor malkekvæg findes der pollede tyre, men det er mit indtryk, at de ikke anvendes i overvejende grad. Hvorfor egentlig ikke, dristes jeg til at spørge. Hvis vi er enige om, at hornene skal væk alligevel, hvorfor så ikke benytte genetikken fremfor brændejernet?

Arvbarheden for horn er betragtelig, så det vil ikke tage mange generationer at køre hornanlægget ud på den genetiske endestation.

I Tyskland er der igennem de seneste år løbende rejst en debat, hvis formål har været at stille spørgsmålstegn ved, om afhorning skal forbydes. Kritikerne mener, at kvægbrugerne udsætter dyrene for et overgreb, som blandt andet kunne undgås, hvis dyrene var født pollede. Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, at selvsamme debat kan starte i Danmark.

Hvad mener du?

Afstemning

Bruger du polled sæd i din besætning?

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.