To velfærdshjerter hitter hos kvægbrugerne

Ca. 350 mælkeproducenter og knap 300 oksekødsproducenter har tilmeldt sig hjerteordningen.

Arlas stærke interesse for den nye statslige hjerteordning for mælk og oksekød skyldes stigende forbrugerbekymring for dyrevelfærd i mælkeproduktionen. Det viser Arlas forbrugerundersøgelser.

Faldet på ca. tre procent årligt i forbruget af især konventionel drikkemælk skyldes forbrugerbekymringer for egen sundhed, klimaet og dyrevelfærd.

Mens klimabekymringen håndteres med Arlas egen ambitiøse klimahandlingsplan med bl.a. klimatjek af hver enkelt bedrift, er opgaven lidt sværere på de to andre områder, fortalte forretningsudvikler Line Aagaard fra Arla.

Dyrevelfærd vigtigst

»Arla må ikke gå ud og sige: Mælk er sundt. Derfor er vi nødt til at være mere kreative som med for eksempel ’så slap dog af’-kampagnen. Men på dyrevelfærdsområdet mangler vi et synligt bevis på dyrevelfærden«, forklarede hun.

Af de tre forbrugerbekymringer er det Arlas opfattelse, at dyrevelfærd fylder mest og kan få forbrugere til helt at stoppe med at købe mælk.

»Derfor er vi også super begejstrede for, at den nye hjerte-ordning adresserer netop de bekymringer«, sagde hun.

De foreløbige tal fra Fødevarestyrelsen viser, at 350 mælkeproducenter og knap 300 oksekødsproducenter har tilmeldt sig, og at langt de fleste går efter to hjerter, idet kun 22 mælkeproducenter har tilmeldt sig ét hjerte og 16 tre hjerter.

Faktaboks

Økologiske hjerter:

  • Af de 640 bedrifter, der hidtil har tilmeldt sig hjerteordningen som producenter af enten mælk eller oksekød eller begge dele, har 35 tilmeldt sig et hjerte, 865 to hjerter og 39 tre hjerter. Langt de fleste tilmeldte er økologer.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.