Vi har brug for eksporten
Dansk kvægbrug kan godt eksportere hundyr, mens der bliver set ned på kalveeksporten. Det er forkert, mener Christian Lund, formand for L&F, Kvæg. For der er brug for eksporten som en buffer for at stabilisere markedet, påpeger han.

L&F, Kvæg har tidligere meldt ud, at man ønsker at minimere kalveeksporten. Men eksporten stiger fortsat. Holder I fast i målet

»Vi skal diskutere målet på ny i bestyrelsen, for det giver ikke mening at fastholde ambitionen om at holde alle kalve i Danmark, når kalveproducenterne har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det er ikke nu, at vi skal presse flere kalve ud på det danske marked.«

Hvordan skal erhvervet håndtere en stigende kalveeksport overfor politikere og det øvrige samfund

»Vi skal fortælle åbent og ærligt, hvordan situationen er. Og jeg tror, at vi skal holde op med at tale ned om eksporten af kalve. Kvægbruget sender mange hundyr ud af landet og i det lys må det også være okay, at vi eksporterer kalve. Alternativet er at vi skal aflive kalvene. Det vil vi ikke. Det vil heller ikke være et godt billede overfor forbrugerne. Vi har brug for at have en buffer til de kalve, som ikke kan finde en dansk staldplads.

Hvad arbejder L&F, Kvæg med for kalveproducenterne

»Vi har mig bekendt aldrig sat flere tiltag i gang overfor kalveproduktionen, end det er sket det seneste års tid. Det er især faglige råd og forskning, hvor vi skal knytte mælke- og kalveproducenter mere sammen, så alle er bevidste om, at der skal leveres gode og trivelige kalve til kalveproducenterne. Vi skal også blive bedre til at udveksle data på tværs, så både køber og sælger af kalvene får en god forretning.«

Kan mælkeproducenterne gøre noget

»Der bliver allerede anvendt en stor mængde kønssorteret sæd for at få færre tyrekalve, og den vej skal vi fortsætte på. Ikke mindst hos jerseyavlerne. Vi skal også se på, om vi skal køre forlænget laktation, så der grundlæggende bliver født færre kalve.«

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.