I søndags troppede jeg med den lille familie forventningsfuldt op hos en nærliggende landmand. Han er relativt ny i økologien og absolut debuttant hvad angår at afholde Økodag.
Økologisk Landsforening og Arla havde understreget overfor landmanden, at med 25 kilometers afstand fra Horsens kunne fremmødet blive særdeles pænt.
Og med flere end 4.000 anslåede besøgende, var det bedømt på mængden en succes.
De lokale spejdere måtte af sted til brugsen to gange efter ekstra popcorn til panderne over bål. De mange frivillige hjælpere pendulerede mellem Arlas kølebil og laden, som var blevet tømt for maskiner og indrettet med langborde med smagsprøver. Og Arlas tankbilschauffør satte ekstra god tid af til at hente mælken, så børnene kunne se lastbilen fra førersædet.
Køerne - altså dem til boderne - var lange. Og med et publikum, som for størstepartens vedkommende bestod af børnefamilier eller bedsteforældre med børnebørn, var der lagt op til en tålmodighedsprøve.
Men til forskel fra en lignende situation i Bilka eller et hvilket som helst andet supermarked, så tog gæsterne det pænt. Ingen sure miner, ingen opgivende blikke eller vrissende bemærkninger.
"Det bliver vores tur lige om lidt", lød det flere gange fra store til små og sådan forløb det hele i fred og fordragelighed.
Direkte adgang
Jeg har siden Økodagen spekuleret på, hvorfor alle tog det hele med ophøjet ro?
Er det fordi, at rammerne er et landbrug og ikke et supermarked eller en forlystelsespark? Er det fordi vi ikke opkræver entre for at se køerne danse? Eller er det mon fordi vi tilbyder et indblik ind i en verden, som de fleste kun læser om eller ser billeder fra på tv og sociale medier?
Uanset set hvad er det fedt, at arrangementer som Økodag og Åbent Landbrug kan trække så mange fra by til land. Fra tallerken til muld, fristes jeg næsten til at sige.
Det er ved disse arrangementer at vi har direkte adgang til forbrugerne og får lejlighed til at vise dem, hvad vi laver herude og hvordan deres fødevarer produceres.
Den mulighed og forbrugernes interesse skal vi værne om og bygge videre på. For de vil os faktisk godt, dem der køber vores produkter.
Relaterede artikler
Kommentarer