Vildt Danish Crown-mål: Vil betale 60 øre mere end EU-konkurrenter

Ny strategi skal senest i 2021 give ejerne 60 øre ekstra i forhold itl de europæiske konkurrenter. "Vi skal tjene flere penge"," lyder det klart fra formanden.

Danish Crown lancerer nu et yderst ambitiøst løfte til sine ejere, de danske svineproducenter.

Senest i 2021 skal slagteriselskabets notering ligge 60 øre højere, målt i forhold til de europæiske konkurrenter, end den gør i dag.

Det melder selskabets formand, Erik Bredholt, nu ud i en pressemeddelelse, knap en uge før selskabet løfter sløret for en ny strategi.

"Udgangspunktet for den nye strategi er, at Danish Crown i fremtiden skal tjene flere penge, end vi gør i dag, til glæde og gavn for ejerne. Derfor vil vi have et stærkere, mere profitabelt og fokuseret selskab, som frem mod 2021 skal kunne afregne til et niveau, der ligger yderligere 60 øre per kg over EU-indekset," udtaler Erik Bredholt.

Nyt nøgletal over dem alle

EU-indekset er en ny opfindelse fra selskabet, der vil gøre op med sammenligningen med den tyske notering og i stedet brede den ud til at omfatte de fire største slagterinationer i EU. Derfor omfatter indekset Tyskland (vægt 44 procent), Spanien (28 procent), Frankrig (17 procent) og Holland (14 procent). Hvert land tæller i forhold til deres samlede svineproduktion og både private og andelsejede slagterier indgår i beregningerne.

Danish Crowns målsætning er så, at man skal afregne 60 øre over indekset - vel at mærke i forhold til det forspring, man forventer at lande i år. Ifølge graferne, som Danish Crown har udfærdiget på EU-indekset over de sidste seks år, har Danish Crown kun ligget over noteringen de sidste to år.

I år er forventningen i følge pressemeddelelsen, at man ender 20 øre over indekset. Dertil skal der altså så lægges 60 øre på før 2021, melder selskabet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.