LandboNord: Pas på jer selv og kvierne

De nordjyske mælkeproducenter er både professionelle og omstillingsparate, men de skal blive bedre til, at passe på sig selv, deres ansatte og kvierne. Sådan lød opfordringen på årsmødet i LandboNords KvægRådgivning, som samlede 380 deltagere – ny deltagerrekord.

Der bliver knoklet fra tidlig morgen til sen aften ude på de nordjyske mælkebedrifter. Flere landmænd har de senere år kunnet fremvise nogle flotte produktionsresultater takket være en målrettet indsats.

Det skriver LandboNord i en pressemeddelelse.

Onsdag samledes 380 mælkeproducenter, ansatte og samarbejdspartnere i Vrå til årsmøde i LandboNords KvægRådgivning. Her var temaet – Dansk Mælkeproduktion – Eventyr Og Virkelighed.

"Rammen var eventyrene, hvor man må gå så grueligt meget igennem, men der er som oftest også en morale, som man kan lære noget af. I vores verden er det, at vi skal blive ved med at jagte de gode resultater, men ikke dø i forsøget på at opnå dem. Derfor skal vi dels passe godt på hinanden, og som årets faglige fokus tilsagde, passe meget bedre på kvierne", siger chefkonsulent i LandboNord KvægRådgivning, Anne-Mette Søndergaard.

Landbrug med visioner for fremtiden

På mødet var der en perlerække af inspirerende indlæg, som i år tog afsæt i at skabe optimale rammer for sine kalve og kvier, hvordan klovsundhed er et vigtigt og overset indsatsområde hos kvier og hvordan grovfoder, maskinøkonomi, udbytte og kvalitet hænger uløseligt sammen.

VideoAnalyse viste sig endnu en gang værdifuld til at illustrere indsatsområder, da årsmødet havde en lille indlagt gimmick, der gav anledning til mange grin. 

Salen blev filmet via VideoAnalyse, og med 40 pladser udstyret med hårde klapstole, og resten af salen med dejlige bløde stole – viste mennesker hurtigt, at de kunne mærke forskel og byttede stole. Moralen var, at kvierne ikke kan bytte sengebåse, og det slider på holdbarheden for den senere malkeko.

Formand for LandboNords Kvægudvalg, Ole Larsen, glæder sig over det rekordstore fremmøde, hvor der kom mælkeproducenter fra hele Jylland, og hvor en stor del havde både 2-3-4, ja op til 10 ansatte med.

Han ser det som et udtryk for, at den moderne mælkeproducent er nysgerrig på den nyeste viden, at han gerne bruger en hel dag, og ikke mindst bruger tid på at vedligehold og udvide sit netværk.

"Mælkeproduktionen har de seneste år nødvendigvis flyttet sig en hel del, hvor kravene og ønskerne fra omverden bliver større og større på vigtige områder, som miljø, klima og image. Min vigtigste refleksion fra året der gik, er, at mælkeproducenten er meget forandringsparat, da vi igen og igen tilpasser os til det, vi bliver præsenteret for", siger Ole Larsen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle