LandboSyd: 30 pct. af årsresultat faktureret i strid med regler

Efter avis-omtale af rod med fakturaer har LandboSyds medlemmer og kunder modtaget en længere redegørelse fra bestyrelsen: 30 pct. af årsresultatet er faktureret i strid med regler.

"Det er ikke LandboSyds ønske, at sagen skal trækkes i pressen. Omvendt er vi åbne over for omverdenen".

Sådan skriver LandboSyds bestyrelse og formand Mogens Dall i dag en mail til kunder og medlemmer med en længere redegørelse for en sag om rod med fakturaer og årsagen til, at to direktører, LandboSyds direktion, for nylig er blevet fyret.

Det sker i forlængelse af, at Jyske Vestkysten fredag 26. juli har afdækket, at de to fyrede direktører, Anders Andersen og Jan Fensholt-Hansen, har været ansvarlige for regelstridige faktureringer, hvor der bandt andet er faktureret et timeforbrug for op mod en halv million kroner i strid med reglerne og ved brug af fiktive medarbejdere.

Kunder betalte for meget

Det har ifølge redegørelsen til medlemmerne betydet, at en del kunder er faktureret for for mange timer - samlet er kunder pålagt et ekstra timeforbrug til rådgivning svarende til ca. 30 pct. af LandboSyds årsresultat.

Bestyrelsen forklarer om ’de ledelsesmæssige forhold på LandboSyd’, at LandboSyds bestyrelse i slutningen af juni indgik en aftale med de to direktører, som udgjorde direktionen, om at de fratræder.

"Aftalen var, at parterne skilles i mindelighed, så alle kan komme godt videre. Flere faktorer har spillet ind, da LandboSyds bestyrelse i enstemmighed traf beslutningen om at lave en aftale med direktionen om fratrædelse".

Derfor brud

Når det kom til et brud mellem bestyrelse og ledelse hænger det blandt andet sammen med, at fakturering af rådgivningsopgaver ikke er foregået efter reglerne, og at bestyrelsen ikke var orienteret, fremgår det.

"I regnskabsafdelingen har der således været to fiktive medarbejdere, som har været en del af faktureringen, men som ikke har været en del af tidsregistreringen. Det har betydet, at en del kunder er blevet pålagt et ekstra timeforbrug svarende til i alt omkring 30 procent af årsresultatet".

Bestyrelse vidste intet

Mogens Dall, formand for LandboSyd, afviser blankt at han eller den øvrige bestyrelse har haft kendskab til sagen.

"Direktørerne siger, at det er sket gennem mange år, og at bestyrelsen var orienteret. Men jeg har været formand i ti år, og jeg er ikke blevet orienteret om, at der er brugt den fremgangsmåde. Det er resten af bestyrelsen heller ikke. Hvis jeg var blevet orienteret om det, havde jeg reageret", forsikrer Mogens Dall.

"At det muligvis er foregået sådan i flere år, gør ikke situationen bedre. I bestyrelsen mener vi, at LandboSyd skal have faktura-troværdighed og landmanden skal have faktura-tillid".

Medarbejdere klagede

Det fremgår af redegørelsen, at flere af LandboSyds medarbejdere gentagne gange har ytret utilfredshed med ledelsen, og at det har været forsøgt at løse sagen i mindelighed - men ’uden held eller handling’.

LandboSyds bestyrelse ’ser nu fremad’ og vil hurtigst mulig finde en ny direktør.

"I løbet af kort tid går vi i gang med det konkrete arbejde med at etablere en ny ledelse, og dermed vil vi inden for nogle få måneder præsentere en ny direktør, som skal være med til at føre LandboSyd fremad i de kommende år", slutter redegørelsen fra LandboSyds bestyrelse.

Pyt eller penge tilbage

Ifølge artikler i Jydske Vestkysten er det ’få hundrede kroner’, som kunder har betalt for meget.

Tilbagebetalling kommer derfor kun på tale, hvis LandboSyds kunder forlanger det.

"Det vil vise sig, om det er et ønske, eller om man siger ’pyt med det'", siger Mogens Dall til avisen.

Overfor avisen har Jan Fensholt-Hansen erklæret sig uforstående over for anklagerne, men han oplyser, at fremgangsmåden til fakturering har været den samme i de cirka 13 år, han var ansat i LandboSyd. Anders Andersen har ifølge avisen ikke ønsket at udtale sig om sagen.

Ifølge Jydske Vestkysten har rod med fakturaer i alt kostet LandboSyds kunder knap en halv mio kroner i 2018 og 2019.

Af LandboSyds årsregnskab, som blev fremlagt på generalforsamlingen den 5. marts 2019,  fremgår, at omsætningen af rådgivning i 2018 steg med 10 mio. kr. og er budgetteret til at runde 100 mio. kr. i 2019.

 Det økonomiske resultat steg til to  mio. kr. før skat, mens egenkapitalen blev øget til 32,2 mio. kr.

(Artiklen er opdateret med sidste to afsnit kl 14:55, red.)

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle