Landbosyd-formand om fiktive fakturaer: Kunder er ikke blevet snydt

Alle Landbosyds kunder uden fast prisaftale blev faktureret for to ekstra rådgivningstimer sidste år, lyder det fra bestyrelsesformand i Landbosyd Mogens Dall.

Fiktive fakturaer har kostet direktionen jobbet hos Landbosyd, men ifølge bestyrelsesformand Mogens Dall har rådgivningsselskabets kunder ikke betalt for luft på dåse.

Ifølge Dall handler de ekstra faktureringer om, at rådgivere i løbet af året har glemt at fakturere kunder for f.eks. forberedelse af en sag - dette kan Landbosyd dog ikke sige med sikkerhed.

Når rådgiverne så har indberettet deres samlede timetal per kunde, har det ikke matchet budgettet, og så har man fordelt en eller to ekstra timer ud på alle kunder, der ikke har en fast prisaftale.

"Konsulenten har været på arbejde i den tid, og det er bønderne, der skulle betale for den forberedelse. Det er de bare ikke blevet gjort bekendt med fra start, og man skal ikke bare trylle noget frem. Præmissen har ikke været kendt for hverken kunder eller bestyrelsen", forklarer Mogens Dall og tilføjer:

"Samtidig er behovet for forberedelse forskelligt fra kunde til kunde, så det duer ikke at sprede timerne ud over en bred kam".

små beløb pr. kunde

Ifølge Mogens Dall er det af hensyn til Landbosyds it-system, at man har været nødt til at lave to fiktive medarbejdere - en for svin og en for kvæg - til at fakturere de ekstra timer.

I 2018 er der fordelt to timer på alle kunder uden fast aftale, mens der er fordelt én ekstra time per kunde uden fast aftale i 2019.

"Det er i virkeligheden små beløb pr. kunde - måske 400-800 kr", siger Mogens Dall.

"Men det er foregået på en uoplyst måde. Hvis du røver en bank for 200 kr., er det stadig noget, der skal stoppes".

I alt svarer manøvren til 30 pct. af Landbosyds årsresultat.

kender ikke fuldt omfang

Kan den her sag skade jeres kunders tillid til, at det, de bliver faktureret for, er korrekt?

"Det gør vi vores yderste for ikke sker. Som bestyrelse skal vi tage de beslutninger, der ikke er sjove, når vi opdager den her slags. Vi har håndteret sagen, og havde vi ikke gjort det, havde det været mere kritisabelt", siger formanden.

Kan I være sikre på at have opdaget det fulde omfang?

"I vores system kan vi kun se tallene for 2018 og 2019, så nej. Men vi kan ikke rigtig gøre mere". 

utilfredshed med ledelsen

I jeres brev til medlemmerne skriver I, at jeres medarbejdere har være utilfredse med ledelsen. Har der været andre sager, der har skabt den utilfredshed?

"Vi har loyale medarbejdere, der har påpeget, at der er noget, som ikke er, som det skal være i ledelsen. Vi har haft nogle ledelsesudfordringer, og det er der taget hånd om. Det er fantastisk, at vi har medarbejdere, der kan fortælle os i bestyrelsen, hvordan tingene står, for vi er der jo ikke til daglig", siger Mogens Dall uden at ville gå ind i mere konkrete detaljer.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle