Landbrug & Fødevarer: Sådan skal CO2-afgift for landbruget se ud

Sammen med transportbranchen giver Landbrug & Fødevarer deres ønsker til kommende forhandlinger for landbruget og transportbranchen.

Da regeringen præsenterede sit udspil til en ny grøn skattereform og en ny CO2-afgift i april, blev det også planlagt, at der til efteråret vil komme et udspil til, hvordan en CO2-afgift kan se ud for landbruget og transportbranchen.

Derfor har Landbrug & Fødevarers konstituerede direktør, Flemming Nør-Pedersen sammen med politisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, Henriette Kjær, skrevet et debatindlæg i Altinget

I indlægget giver de fire centrale principper, som de mener politikerne bør bruge, hvis de særlige udfordringer der er med at omstille de to brancher skal klares. 

Først og fremmest peger Nør-Pedersen og Kjær på, at en CO2-afgift ikke skal indføres før der er reelle, grønne alternativer på markedet. Dernæst må afgifter ikke rykke på land og by-balancen. 

Den grønne omstilling vil også kræve investeringer. 

- Det helt centrale værktøj til at sikre dette, er at sørge for, at provenuet ved indførsel af afgifter bliver holdt inden for sektorerne og bruges på at sikre en grøn omstilling. Det kan for eksempel være i form af støttepuljer til indkøb af grøn teknologi eller klimavenlige køretøjer, men det kræver, at puljerne samtidig skrues sammen på en ubureaukratisk måde, så det bliver let for også små- og mellemstore virksomheder at få adgang til midlerne, skriver de to organisationer. 

Slutteligt så må afgifter ikke føre til tab af danske arbejdspladser, skriver Flemming Nør-Pedersen og Henriette Kjær, inden de lover at ITD og Landbrug & Fødevarer vil følge forhandlingerne tæt. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle