Landbrug & Fødevarer samler tidligere Food Fighters

Forleden mødtes 20 økologiske Food Fighters på tværs af årgange til en faglig udviklingsdag hos Landbrug & Fødevarer. Det blev til en dag fyldt med faglige diskussioner og workshops om fremtidens fødevarer, vaner og økologi.

Noget tyder på, at robotter, der kan lave Michelin-mad ved hjælp af kunstig intelligens, kommer til at være en større del af hverdagen, men der vil altid være brug for mennesker. Særligt når det kommer til mad – for mad og mennesker går sammen hånd i hånd.

Sådan lyder det fra fremtidsforsker Louise Fredbo-Nielsen, der forleden tog deltagerne på Food Fighternes – dvs. økologiens ambassadører – faglige udviklingsdag med på en rejse ind i fremtiden. Anders Nicolajsen, der er markedskonsulent hos Landbrug & Fødevarer, delte de nyeste tal og undersøgelser om forbrugernes vaner og tanker om økologi og bæredygtighed. 

Deltager på dagen, Anja Malle Daugaard, fik mange nye indsigter med hjem:

”Det bedste er, at dagen virkelig har overgået mine forventninger. De faglige indspark er helt sikkert noget, jeg kan bruge i mit arbejde. Særligt oplægget om fremtidens arbejdsmarked og hvilken betydning, det kommer til at have for mig, var helt sikkert brugbart,” siger hun.

Samarbejde og indsigter på tværs styrker fagligheden i branchen

Hvert år tager 12 udvalgte studerende fra forskellige fødevareuddannelser afsted på en tredages tur rundt i Danmark for at blive klædt på med den nyeste viden inden for økologi, som de kan tage med videre ud i deres fremtidig arbejdsliv.

De deltagere, der var tilstede hos Landbrug & Fødevarer, er nu ude i arbejdslivet, og kan derfor bruge deres faglige viden til at få en nuanceret diskussion. Videndeling var nemlig omdrejningspunktet for dagen, hvor der blev diskuteret fremtidens fødevarekategorier og problemstillinger i relation til økologien rundt om bordene på dagens første workshop.

Dagens anden halvdel bød på en tur rundt i København for at spotte økologien i take-away. For nok har økologien vundet indpas i indkøbskurven hos forbrugeren, men hvor befinder den sig i take-awayen?

Det blev til et ministudie, der mundene ud i indsigter, som vil blive delt på Økologiske Food Fighters Facebook-side i løbet af den kommende tid.

 

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle