Landbruget i fælles kamp mod myter

Af Sander Jacobsen, direktør for dyresundhed og interessevaretagelse, Kopenhagen Fur

Med kampagnen ”Mælk uden mælk” er Arla gået i offensiven for at trænge den massive misinformation, som er spredt ud til forbrugerne om mælk, tilbage.

Arla har inden for de seneste år oplevet aktivistiske veganere oversvømme deres Facebooksider med hele og halve løgne om mælk og mælkeproduktion, og samtidig har hjemmestrikkede ”eksperter” udbredt sig i aviser, på blogs og på de sociale medier om myter om mælk og ernæring. Nu er billedet blevet så broget, at Arla har sat gang i en kampagne for at få sat fakta på plads. Kampagnen er i sit udgangspunkt provokerende med teksten ”Denne mælk uden mælk er 100% fri for calcium og protein og har aldrig været i nærheden af vitamin B2 eller B12. Den kan således nydes helt uden fare for næringsstoffer. Velbekomme.” Arla efterlyser fakta og evidens i sundhedsdebatten, for myter er der masser af, men fakta kniber det oftere og oftere med. Det har været en tiltagende samfundstendens, at selvbestaltede eksperter og aktivister får en stemme og en autoritet, der får stor offentlig udbredelse. Et andet eksempel fra en helt anden verden end vores egen er vaccinationsdebatten, hvor en unuanceret tv-dokumentar sendt på TV 2 skræmte forældre og unge piger fra at tage imod HPV-vaccine. Nogle af disse kvinder vil dø unødvendigt tidligt på grund livmoderhalskræft, som kunne have været forebygget med en vaccination. Alle overdrevne påstande om vaccinens udbredte bivirkninger er tilbagevist.

Spritny mejetærsker udbrændt - nåede kun tre uger i marken 10. august · 13:21

Desværre spreder myter sig hurtigere end sandheden. I pelsbranchen kæmper vi også med myter, som har det med at klæbe sig fast, og arbejdet med at trænge igennem med fakta tager tid og er ressourcekrævende. Vores branche har været udsat for et ekstremt pres fra dyreretsaktivister, som har spredt løgn efter løgn, der åbenbart har en større appel i folkehavet end en tør videnskabelig fremstilling af den høje dyrevelfærd på de danske minkgårde. I de senere år er presset mod animalske produktionsgrene vokset, og vi er ikke længere alene om at blive udsat for underlødige angreb. Det viser Arlas nye kampagne. Vi ved også, at Anima arbejder målrettet på at skade den danske produktion af kyllinger, og det sker med de velkendte intimiderende kampagner båret af myter og misinformation. Det nye er, at de andre brancher nu også tager kampen op og siger, nok er nok. Når vi står sammen skulder ved skulder, så giver det alle en større styrke. Spørger man befolkningen, vil langt de fleste mene, at det er helt legitimt at bruge animalske produkter, men der skal være styr på dyrevelfærden hos producenterne. Det har vi, og derfor kan vi med åben pande gå ind i kampen mod myter og misinformation sammen med vores kollegaer i de andre produktionsgrene. Sammen har vi den fornødne styrke til at sætte fakta på plads. Det kan lade sig gøre, for det har vi tidligere vist i pelsdyrerhvervet.

Tip os

Kommentarer

Nyhedsbrev

Forsiden lige nu