Landbrugstop raser over foto i Coops medlemsblad

Det er ikke Coops intention med deres nye økologikampagne, Øktober, at fremhæve konventionelt landbrug som noget negativt, mener CSR-chef Thomas Roland. Han siger, at Coops medlemsblad Samvirke har redaktionel frihed.

I et facebook-opslag kritiserer adm. direktør i Landbrug & Fødevarer Karen Hækkerup bl.a. Coops Øktober-kampagnen for at gå imod deres egne leveandører ved at opfordre Coops kunder til at købe økologi for at undgå pesticider i maden.

I denne uges udgave af Coops medlemsblad Samvirke, bringer de et foto af nogle mennesker, der spiser grøntsager iført beskyttelsesdragt. I deres artikel lyder overskriften: "Pesticider? Det fik vi også i går". Bladet har et oplag på 570.000 eksemplarer og har over en million læsere.

"Det er en meget dramatisk måde at skræmme danske forbrugere på. Skal det forstås sådan, at det er så farligt, at bevæge sig ind i Coops butikker, at de ansatte også fremover skal iføres beskyttelsesdragter? For helt ærligt Coop. Hvorfor sælger I overhovedet andet end økologiske fødevarer, hvis I virkelig mener, at almindelige danske grøntsager er farlige?," skriver Karen Hækkerup på Facebook.

Thomas Roland, ansvarlighedschef (CSR) i Coop, siger, at Coop ikke blander sig i, hvad Samvirke redaktionelt vælger at bringe.

Men Thomas Roland, ansvarlighedschef (CSR) i Coop, mener, at kritikken er unødvendig.

"Jeg synes, det er ærgerligt, hvis man bruger denne anledning til at grave dybere grøfter i stedet for sammen at fortælle om konventionel og økologi. Landbruget og detailhandelen har en fælles interesse i at fortælle om de kvaliteter, som der er i vores varer. Vi skal ikke pege finger ad hinanden, og det synes jeg er ærgerligt, hvis Karen Hækkerup trækker ned på det niveau", siger han.

Ikke en skræmmekampagne

Coops kampagne sætter i hele oktober ekstra fokus på økologi med det formål at få flere økologiske varer, der er uden pesticider, på hylderne og øge den økologiske produktion.

Karen Hækkerup spørger bl.a. ”Hvorfor mistænkeliggør I de danske fødevarer, og med det også de landmænd, der leverer til jeres butikker”. Gør I det?

"Det synes jeg ikke, at vi gør eller kan genkende. Vi fortæller ikke noget i Øktober-kampagen, som peger danske leverandører ud som dårlige", lyder det fra ansvarschefen.

I sælger både konventionelt og økologisk – hvorfor så fremhæve den ene del?

"Vi sælger kun 12 procent økologiske fødevarer, men det er 75 procent af forbrugerne, der køber dem. Vi har ikke nogen ønsker om enten-eller. Begge kan eksistere. Når vi laver en grill-kampagne, er det ikke synd for grøntsagerne. På samme måde peger vi ikke fingre ad konventionelle varer, når vi laver en kampagne for økologi. Så jeg kan ikke forstå, hvorfor det skal gøres til en 'dem og os'-interesse", siger Thomas Roland.

"Jeg synes på ingen måde at det er en skræmmekampagne. Det er bestemt ikke vores intention".

Vi nævner altid forskelle

Han mener, at kampagnen er rimelig over for konventionelle landmænd og går ud på at sælge flere økologiske fødevarer - ikke på at tale negativt om de varer, der ikke har den kvalitet.

"Ja, det synes jeg bestemt. I kampagnen gør vi meget ud af, at man endelig ikke må lade være med at spise frugt og grønt i frygt for pesticider. I det omfang vi omtaler pesticider, nævner vi altid forskelle på danske og udenlandske fødevarer, fordi problemet er langt mindre i danske produkter, og det understreger vi også", siger Thomas Roland.

Kritikken preller af på adm. direktør i Landbrug & Fødevarer Karen Hækkerup.

"Hvis der er noget, der graver grøfter, så er det da at fremhæve sig selv på andres bekostning – endda på et usagligt grundlag. Jeg er stolt af vores almindelige såvel som vores økologiske produktion. I Landbrug & Fødevarer mener vi ikke, at det ene udelukker det andet. Tværtimod", svarer hun.

"Det er helt forrykt, at Coop forsøger at bilde danskerne ind, at de skal have dårlig samvittighed, hvis de køber almindelige danske grøntsager. Man kan uden bekymring putte danske fødevarer i madpakken – uanset produktionsform", siger hun.

Intentionen med billederne er ikke at tale negativt om landbruget, men derimod en kraftig måde at starte en diskussion om pesticider på, forklarer redaktionschef og konstitureret chefredaktør på Samvirke Pia Jacobsen.

Opdatering: Kommentarer fra Samvirke

Også Martin Merrild kritiserer fotoet. Se hans facebookopslag herunder.

 

 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle