220 landmænd blev klogere på fremtidens landbrug

Fremtidens landmand skal tage lederskabet på sig. Han skal tage ansvaret for bedriftens økonomi, han skal stå i spidsen for en klimaneutral produktion, og så skal han sørge for medarbejdernes trivsel og engagement. Det var essensen af torsdagens landbrugskonference, hvor mere end 220 landmænd var samlet i Jysk Arena i Silkeborg for at blive klogere på fremtidens landbrug. 

På konferencen var en række af landbrugets topfolk på talerstolen for at snakke om klima, finansiering og andelsbevægelsen. Hvilke udfordringer og muligheder byder fremtiden på, og hvad skal der til for at løse dem? 

"Vi skal være med til at løse klimaudfordringen. Vi har været bagefter hele tiden. Vi har skullet forsvare os mod angreb og har skullet trøste os med, at den nye lovgivning kunne have været værre. Vi skal over puklen af modstand og sige: vi kan gøre det. Vi er et af de lande i verden, der er bedst til at drive landbrug, og samtidig er vi et af de lande, der arbejder mest på at nedlægge landbruget. Det er grotesk", sagde stifter af Goodvalley, Tom Axelgaard og understregede, at klimaet er det emne, landbruget skal bruge til at komme et skridt foran.

En robust økonomi

For at drive landbrug i fremtiden skal landmanden have blik for at skabe en robust økonomi. Frem for at tænke i kilo kød skal han tænke i kroner og bundlinje. 

"Vi skal lære af fortidens fejl og blive bedre til at træffe robuste økonomiske beslutninger. Landmanden skal sætte sig selv i førersædet og tage ansvaret for sin egen økonomi. Bundlinjen skal gennemsyre alt", sagde Anders Harck, formand for sektorbestyrelsen for Økonomi & Virksomhedsledelse i Seges.

Digitalisering

Landbruget kommer til at rumme mere digitalisering og får mere spot på fortællingen om det enkelte produkt og produktets rejse fra jord til bord. Det gælder både i den enkelte produktion, men også i forhold til dokumentation. 

"Den kinesiske forbruger efterspørger sporbarhed. Vi er i gang med et projekt, hvor forbrugeren kan spore produktet gennem QR-koder. Det er testet, og virksomhederne er nu klar til at tage det til sig og rulle det ud. Vi skal have fuldstændig styr på - og kunne dokumentere - produktets vej fra jord til bord", pointerede formand for Danske Slagterier, Asger Krogsgaard. 

Bag Landbrugskonferencen står syv midt- og østjyske landbrugsforeninger, der med konferencen ønsker at klæde landmændene på til fremtidens krav og muligheder. 

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.