55.000 danskere brugte søndagen på at se, hvor maden kommer fra

Hvordan ser et moderne dansk landbrug ud? Det fik knap 55.000 nysgerrige gæster svaret på i går, da 87 landmænd og fødevarevirksomheder over hele landet holdt Åbent Landbrug.

Der blev klappet kalve, hørt om grøntsagernes vej fra muld til michelinrestauranter og hvordan man omdanner restprodukter fra landbrug og industri til grøn energi, da 87 landmænd og virksomheder i går åbnede dørene op og bød gæster indenfor til Åbent Landbrug.

Det tilbud tog knap 55.000 danskere imod. Det glæder Jan Morre, projektleder for Åbent Landbrug, Landbrug & Fødevarer.

"Alle har en mening om det, vi spiser til dagligt, og i takt med at spørgsmål om klima, bæredygtighed og dyrevelfærd er noget, der aktivt diskuteres i forhold til fødevareproduktionen, er behovet for at se produktionen endnu mere vigtig", siger han. 

Åbent Landbrug har siden arrangementets begyndelse i xx tiltrukket mange børnefamilier der benytter lejligheden til at vise børnene til at tage en søndagstur på landet og hilse på dyrene.

Men som noget nyt i år var der en større andel voksne end børn på gårdene. Og det glæder arrangørerne. 

"Vi oplever en større nysgerrighed i forhold til produktionsformerne. Landmændene bliver i dén grad spurgt ind til om alt fra dyrevelfærden til hvad de konkret gør af klimatiltag – og det er godt. For det viser en genuin interesse for det vi laver. Og vi er jo stolte af det og viser det gerne frem", fortæller Jan Morre. 

I år var der også mulighed for at blive klogere på fødevareproduktion, da ni virksomheder åbnede nemlig op for deres produktion i forbindelse med Åbent Landbrug. Her kunne gæsterne blandt andet blive klogere på, hvordan der udvikles nye kornsorter som bedre kan klare fremtidens vejrfænomener som tørke og kraftig regn og hvordan man omdanner restprodukter fra landbrug og industri til grøn energi.
 

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.