Ny digital kampagne skal få flere unge ind i landbruget

I sidste uge blev blev der lancerede ny hjemmeside og sider på sociale medier, der skal være med til at tiltrække flere unge til landbruget. 

En ny hjemmeside, blivlandmandinord.dk, gik fredag 17. april gået i luften. Siden henvender sig til unge. Unge, som landmændene gerne vil have til at gå ind i landbruget. 

Udover hjemmesiden kan de unge også få et indblik i, hvordan det er at være landmand, ved at følge Facebook-siden og Instagramprofilen – også under navnet Blivlandmandinord. 

"Lige nøjagtig med den målgruppe vi henvender os til, er det vigtigt, at vi er dér, hvor de unge er, og det er på de sociale medier. Det er dér, vi skal i kontakt med dem", siger Lars Tolstrup, der er medlem af den styregruppe, der står bag projektet.

Projektet har det formål, at der om tre år er 100 flere uddannede landmænd i Nordjylland.

"Vi skal simpelthen ud at fortælle, hvor godt et erhverv vi har, og hvor gode fremtidsmuligheder, der er i det", siger han. 

Et samlet nordjysk landbrug bag kampagnen

Det er foreningerne LandboNord, LandboThy, nf plus og Agri Nord, der står bag projektet i samarbejde med de tre nordjyske skoler, der uddanner landmænd; Morsø Landbrugsskole, Nordjyllands Landbrugsskole og Tech College i Aalborg, samt ungdomsforeningen LandboUngdom. 

Både erhverv og skoler oplever problemer med at rekruttere de unge. Det giver problemer både i forhold til arbejdskraft, men også i forhold til at få unge til at overtage gårdene hos de mange landmænd, der nærmer sig pensionsalderen – eller har overskredet den.

Gennemsnitsalderen for en dansk landmand er i dag 57 år, viser 2018-tal fra Danmarks Statistik. 

gode fremtidsmuligheder

Lars Tolstrup vurderer, at der er mange og gode muligheder for alle indenfor landbruget. Både de, der gerne vil være ansatte, de, der vil være ledere, og de, der gerne vil være ejere. 

"Vi giver også garanti for at få en læreplads. Det er en kæmpe fordel", siger han.  

Samtidig er landbruget et af de erhverv, hvor der er meget store chancer for at få et job, når man er færdiguddannet, og det er et erhverv, der har en lys fremtid. 

"Lige nu i denne Corona-krise kan vi virkelig se, at landbruget er et erhverv, der klarer sig i krisetider. Vi vil altid have brug for fødevarer", siger han. 

Kampagnen udvides

Projektet startede allerede tidligere på året, hvor der var premiere på en ny reklamefilm, som har kørt på de sociale medier. 

Filmen giver et indblik i det frie liv, der følger med en tilværelse som landmand, og kan ses både på den nye webside og de sociale medier. 

Til efteråret, når de unge skal beslutte sig for, hvilken uddannelse, de skal vælge, øger styregruppen aktiviteterne omkring kampagnen med deltagelse i forskellige events, informationsmøder og yderligere markedsføring på de sociale medier. 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.