Robotteknologi på skoleskemaet hos JU Århus

Jordbrugets UddannelsesCenter Århus (JU Århus) har indledt et samarbejde med Agrointelli omkring anvendelse af robotteknologi i undervisningen.

JU Århus fik en tirsdag i begyndelsen af september besøg af Agrointelli’s uddannelseschef Kristian Møller.

Kristian Møller havde taget deres selvkørende markrobot Robotti med, og den havde til opgave at så vinterhvede på en af JU Århus’ marker ved Bredballegård.

Fremvisning af robotteknologi

Kristian Møller fra startede dagen med at fjernstyre robotten rundt på en af JU Århus’ marker. Her lavede han en opmåling af hele marken, hvorefter robotten selv manøvrerede rundt på marken. Imens kunne Kristian undervise eleverne på både grundforløb 1 og 2 samt eleverne på 1. hovedforløb. 

Eleverne fulgte interesserede med i Kristians forklaringer og ikke mindst i den fysiske fremvisning af robottes kørsel på marken.

Noget af det essentielle ved denne så-metode ligger i, at maskinen er autonom og ikke kræver mandskab på samme måde som ved traditionelle metoder. Med tiden vil man kunne sætte én eller flere robotter i
gang i en del af marken, mens man selv forbereder et så-bed med sin traktor i en anden del af marken.

Hensigten er, at robotten skal passe den såede mark med radrensning efterfølgende. Her kommer Agrointelli igen til JU Århus i slutningen af september måned.

Prioriterer ny teknologi

På JU Århus prioriterer de ny teknologi i undervisningen, da teknologien kommer til at spille en større og større rolle i landbruget. Skolen mener derfor det er essentielt, at eleverne stifter bekendtskab med teknologien allerede i deres uddannelsestid. 

JU Århus arbejder sammen med den nationale teknologipagt i et to-årigt projekt, som handler om kompetenceudvikling af undervisere inden for robot og droneteknologi. Syv tekniklærere på JU arbejder særligt i dybden med emnet, også her i samarbejde med Agrointelli, som stiller robotten til rådighed i øvelser og demonstrationer på skolens marker henover de næste par år.

Herudover skal yderligere 42 undervisere i de næste par år stifte bekendtskab og viden om den nye
teknolog, så den også integreres i de bredere fag i skolens uddannelser.

Skolen arbejder desuden med et nyt valgfrit specialefag med titlen markteknik, GPS, autostyring, robot m.m. rettet mod landmands- og frilandsgartneruddannelsen. 

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.