Skoleelever regner landbruget ud

Over 100 skoleelever fra 7. og 8. klasse fra Hobro prøver matematik af i virkeligheden ved at regne på foderomkostninger, slagtevægt og afregningspriser. Det er Agri Nord, der står for undervisningen.

75 skoleelever fra 7. årgang på Rosendalskolen i Hobro prøvede for nylig at være landbrugsrådgivere for en dag, da virksomhedsrådgiver i Agri Nord, Jørgen Cæsar Jensen underviste dem i matematik.

De skulle blandt andet regne på foderpriser, slagtevægt, indkøb og fortjeneste.

Undervisningen er en erstatning for en projektuge, der ikke kunne afvikles på grund af de nuværende Coronarestriktioner.

"Vores elever trænger virkelig til at prøve noget andet og få lidt luftforandring, og de havde glædet sig sådan til projektuge, så derfor har vi fundet et alternativ til dem", fortæller skolelærer Line Gundersen Vetter, der er en af idékvinderne bag konceptet.

I denne uge er det 8. klasserne, der skal prøve kræfter med landbrugs-matematikken ved en såkaldt fagdag i matematik.

Input fra virkeligheden

7. klassernes alternativ til projektugen har fået titlen Fortæller-dage, og lærerne har inviteret forskellige fagpersoner ind for at fortælle om deres fag.

"Vi vil gerne give eleverne udsyn og vise dem, hvorfor det er relevant at have for eksempel samfundsfag, religion og matematik", fortæller Line Gundersen Vetter.

Eleverne har blandt andet mødt en borgmester, en buddhist, en reklamemand, en forsvarsadvokat og en landbrugsrådgiver.

Det er en god måde at bygge bro mellem skolen og virkeligheden, siger hun.

God mulighed for landbruget

Hos Agri Nord var man straks med på ideen, da Line Gundersen Vetter henvendte sig.

"Landbruget har en stor og vigtig opgave i at vise vores erhverv frem overfor det omgivende samfund og ikke mindst for elever i både folkeskolen og på de videregående uddannelser", siger Jens Verner Pedersen, der er medlem af bestyrelsen i Agri Nord og ansvarlig for skolekontakten.

Han var selv tidligere på året underviser for elever på Rosendalskolen, der var med på en virtuel rundtur på hans landbrug i Tobberup ved Hobro som en del af deres undervisning.

Han ser også landbrugsundervisningen som en god mulighed for at lægge kimen til at vælge en landbrugsuddannelse hos nogle af de unge mennesker.

Han håber også, at nogle vil fatte interesse for at blive rådgiver for landmændene, ligesom deres underviser Jørgen Cæsar Jensen.

"Vi har også en vigtig opgave i at styrke rekrutteringen til vores erhverv og vores rådgivningsselskaber", siger Jens Verner Pedersen.

En sjov dag

Det var første gang, at virksomhedsrådgiver Jørgen Cæsar Jensen forsøgte sig som skolelærer. Han var dog straks med på idéen, da forespørgslen kom fra Rosendalskolen.

"Jeg har selv børn i hjemmeskole, og jeg ved, hvor meget et afbræk i hverdagen betyder for dem, så det vil jeg selvfølgelig gerne hjælpe med", siger rådgiveren, der selv kan huske, hvordan det kunne være svært at se, hvorfor det var nødvendigt at lære matematik.

"Det er en rigtig god idé at vise det med praktiske eksempler", siger han.

Eleverne tog også godt imod initiativet.

"Jeg synes, det var en god måde at lave en fremlæggelse på. Jeg synes også, at de opgaver vi fik var ret sjove, og det gjorde også timen lidt sjovere", siger David fra 7. klasse på Rosendalskolen.

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.