Vinderne af konkurrencen 'I gang for en million' er fundet

Seks unge agrarøkonomer med tre forskellige projekter blev belønnet, da vinderne af 'I gang for en million' blev fundet.

I efteråret afholdt Økologisk Landsforening, sammen med landbrugsskoler fra hele landet, en inspirationsdag, der skulle kickstarte deres projekt 'I gang for én million'. Her skulle de kommende agrarøkonomer udtænke, hvordan de kan skabe en landbrugsvirksomhed for bare én million kroner.

Nu er vinderne så fundet og seks unge nyuddannet agrarøkonomer med tre forskellige projekter løb med sejeren. 

Natursaft – god samvittighed på flaske

To af vinderne var de nyuddannede agrarøkonomer, Mia Vad og Kathrine Greve, fra Asmildkloster Landbrugsskole som vandt for deres socialøkonomiske projekt 'Natursaft', der vil bruge bær og frugt fra økologiske læhegn ved landmænd. 

"Vores produkter adskiller sig ved, at vi fokuserer rigtig meget på at bevare naturen og biodiversiteten, hvilket også er det, vi vil brande vores produkter på", skriver de to kvinder i beskrivelsen af konceptet. 

Natursaft står selv for at vedligeholde læhegnene ved landmændene, og har derfor også råderet over dem. 

"Bæredygtighed i projekterne har været et vigtigt parameter. De studerende har skulle tænke bæredygtighed ind socialt, miljømæssigt og økonomisk og de har 'Natursaft' i høj grad gjort", fortæller projektleder, Jens Peter Hermansen fra Økologisk Landsforening.

Mia Vad og Kathrine Greve vinder et legat fra Promilleafgiftsfonden på 10.000 og et gavekort til den økologiske restaurant L’estragon. 

Redefine – rød, rødbedevin

Rødbeden er nok kendt for alt andet end sin evne til at blive til vin. Ikke desto mindre har de to agrarøkonomstuderende fra Dalum Landbrugsskole, Frederik Hasselsteen og Christian Larsen, gjort den kendte knold til hovedpersonen i deres vinderprojekt 'Redefine'. 

"Vores ide bygger på tanken om, at vi ikke kan spise mere, men vi kan spise bedre", skriver de to studerende i deres opgave.

I forbindelse med deres dimission fik de i denne uge et legat på 10.000 kr. fra Nordea for deres vinkoncept med ordene:

"Dette projekt rammer lige ned i trenden med sunde fødevarer på en ny måde kombineret med at gøre noget ved det enorme ressourcespild, der er i fødevareproduktionen generelt", sagde Peter Christensen, områdedirektør for landbrug hos Nordea, da han overrakte legatet til Christian B. Larsen og Frederik D. Hasselsteen.

Tilbage til rødderne – byboerne skal dyrke deres egne grøntsager

'Tilbage til rødderne' er navnet på det sidste vinderprojekt, der bygger på den socialøkonomiske tanke. Det skal give borgerne i de store byer mulighed for at komme tættere på naturen og de fødevarer, som de normalt henter i supermarkedet eller køber online. Tanken er, at projektet sørger for frø, planter og vejledning til byboerne og når de dyrker deres egne grøntsager, skal de få en fornemmelsen af at være ude på landet - uden at gå på kompromis med livet i den pulserende storby.

Projektet er lavet af Jesper Haahr Lodahl og Jens Givskov Petersen som netop er færdiguddannede agrarøkonomer fra Bygholm Landbrugsskole i Horsens. De vandt et legat på 10.000 kr. fra Danish Agro for deres projekt, som derudover også scorede et 12-tal for deres hovedopgaver. 

Aarhus Kommune indgår som case i projektet, og efter planen skal haverne ligge på bynære kommunale arealer, hvor den økologiske drift skal sikre, at grundvandet ikke bliver forurenet med pesticider. Endelig skal haverne fungere som arbejdsprøvning for borgere med særlige behov, som ikke kan varetage et normalt 37 timers job.
 

 

Faktaboks

Om konkurrencen:

  • Konkurrencen fandt sted første gang i 2017.
  • Den er målrettet agrarøkonom-studiet, hvor de studerende skal udvikle en bæredygtig forretningsplan for opstart og drift af en landbrugsrelateret virksomhed på basis af et budget på maksimalt én mio. kr.
  • Opgaven skal bl.a. rumme SWOT-analyse, markedsanalyse og markedsføringsplan. 
  • De tre opgaver som vinder konkurrencen 'I gang for 1 million' får hver et legat 10.000 kr. 
  • Legatgivere: Nordea Danish Agro og Promilleafgiftsfonden

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.