VKST lancerer ny tv-kanal

Den stigende interesse hos landmændene for planteavlsvideoer på sociale medier har medfødt en ny plante-kanal hos rådgivningsvirksomheden VKST.

VKST PlanteTv er en ny form for rådgivning i planteavlsafdelingen hos VKST. Her kan kunderne hver torsdag logge ind og se ugens højdepunkter i marken og få gode råd og faglige input til deres planteavl og strategier i marken.

"Det er en kort og hurtig opdatering, hvor landmanden kan få konkret og uvildig rådgivning og opdateringer fra det aktuelle i marken lige nu. Vi tager konkrete eksempler op i studiet og giver vores uvildige råd og vejledning til, hvad de skal gøre eller holde øje med lige nu", siger planteavlskonsulent i VKST Ole Schou.

Sammen med maskinkonsulent og kollegaen Christian Rabølle agerer Ole Schou vært i VKST PlanteTv, sammen med en ny ugentlig gæst hver uge fra planteavlsafdelingen i enten Sorø eller Nykøbing Falster.

Tips til strategi og planlægning gennem vækstsæsonen

Et afsnit af PlanteTv varer ca. 20 minutter og bliver udgivet hver torsdag, hvor landmændene kan klikke sig ind efter kl. 12.30 og se programmet, der er tilgængeligt for alle abonnenter af VKST’ nyhedsbrev Planteavlsnyt. 

Med billeder, videoer, slides og rekvisitter i form af forskellige afgrøder, maskindysser eller andet aktuelt guider værten og gæsten seerne igennem dagens program med observationer og rådgivning og vejledning til de forskellige afgrøder, sorter, ukrudtsbekæmpelse og meget andet.

"Det er med til at give det der hurtige overblik, hvor landmanden nemt kan vurdere, om det er relevant for ham og sine marker, og om det er noget, der lige skal følges op på ved at nærstudere nyhedsbrevene, der også bliver sendt ud via samme kanal", siger Ole Schou.

Stor interesse for digitale videoer

Det nye initiativ med PlanteTv kommer af en stigende interesse for digitale plantevideoer på de sociale medier. Især gennem det seneste år med corona og nedlukning har VKST oplevet en stigende tendens hos landmændene.

"Landmændene er vant til at mødes fysisk til vores arrangementer som markvandringer og bedriftsbesøg, hvor de kan få faglige input. Men et år med nedlukning og forsamlingsloft har vendt op og ned på hele vores samfund, og har tvunget os til at tænke i kreative kommunikationsbaner", siger kommunikationschef i VKST, Ane Popp-Kristensen og forklarer videre:

"Den tætte dialog mellem rådgiver og landmand er utrolig vigtig for både os og landmanden, og vi tog derfor meget hurtigt skridtet videre allerede sidste år og gjorde markvandringerne og de faglige input digitale via de sociale medier som Facebook og Youtube i stedet for. Det kan naturligvis aldrig erstatte den fysiske kontakt med landmanden, som heldigvis er ved at vende tilbage igen nu, men vi har fået rigtig god feedback på vores digitale videoer og webinarer", siger kommunikationschefen.

Rådgivning, når det passer ind i kalenderen

VKST har oplevet en massiv interesse for deres ugentlige mark-opdateringer på Facebook og Youtube, og det er den interesse, de har grebet, og nu videreført til studiet med VKST PlanteTv.

"Med den her form for digital rådgivning kan landmanden se eller blot høre med fra vores studie, mens de sidder i traktoren, eller om aftenen på kontoret eller i sofaen, når det passer dem. Her skal de ikke møde op på et bestemt tidspunkt. Og det har vi fået meget positiv respons på", siger Ole Schou.

Du kan læse mere om PlanteTv på vkst.dk, hvor du også kan tilmelde dig planteavlsnyt for at få adgang til PlanteTv – og der er altid 14 dages gratis prøveperiode.
 

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.