Landmand fejrer møde med transportminister med røde pølser

Landmand Verner Kjærgaard jubler over, at det er lykkedes at råbe ministeren op i sag om lukning af jernbaneoverkørsel.

"Min kone hentede 100 røde pølser, og så fejrede vi alle sammen, at det lykkedes os at råbe ministeren op", fortæller Verner Kjærgaard, en jublende glad landmand, der efter en uges nervekrig med Banedanmark endelig i går kunne puste ud.

Det skete, da transportminister Ole Birk Olesen sagde ja til at genoptage sagen om lukningen af en jernbaneoverkørsel. Nu mødes transportudvalget den 21. juni, og Verner Kjærgaard mener, at der nu er politisk opbakning til at tage lukningen af bordet.

Det skriver Sagro.

Kan se modpart i øjnene

"Det er en rigtig dejlig udvikling, der er sket i sagen, siger Niels Laursen, formand for Sydvestjysk Landboforening.

Han glæder sig over, at Verner Kjærgaard og hans støtter har nået målet - vel at mærke ved hele tiden at opføre sig ordentligt og uden konfrontation eller provokationer.

"De har været saglige og har haft fakta på plads, så de kan se deres modpart i øjnene".

Niels Laursen er glad for, at borgmester Jesper Frost Rasmussen og politikere på tværs af partiskel har vist, at det ikke kun handler om havn eller by i Esbjerg - politikerne er også klar til at kæmpe for den lille landmand.

Jesper Frost Rasmussen spillede en afgørende rolle ved at samarbejde tæt med socialdemokraterne, blandt andre folketingsmedlem Troels Ravn. Og Niels Laursen tager hatten af for, at borgmesteren i går på sin Facebookside meldte, at Esbjerg Kommune er klar til at tage en del af omkostningerne ved at etablere et bomanlæg ved overkørslen.

Jesper Frost Rasmussen skrev, at ”skulle etableringsomkostningerne til to plasticbomme og et par motorer overstige omkostningerne til at lukke vejen, etablere vendepladser i begge sider, fjerne sikringsanlægget osv. - ja, så er jeg sikker på vi også finder en løsning på det.”

Arla lukker mejeri 21. august · 12:08

Sagen eskalerede

Sagen tog for alvor fart i sidste uge, hvor Verner Kjærgaard tog et nyt kampskridt.

I den travleste morgentrafik trillede han traktoren og gyllevognen ud på hovedvej 11 og kørte den omvej på 8 kilometer, som lukningen af jernbaneoverskæringen i fremtiden vil sende ham ud på.

Den protest fik skabt en masse opmærksomhed og et politisk røre, og Verner Kjærgaard oplevede hurtigt, at han ikke længere stod alene med sin modstand.

Grundlag ændret

Men nu har situationen altså ændret sig.

"Nu håber jeg, at Ole Birk Olesen er klog nok til at indse, at grundlaget for den ni år gamle beslutning om at lukke overkørslen på Hillerup Markvej har ændret sig", siger Niels Laursen.

Dengang troede man, der kom en omfartsvej på stedet, men det er siden droppet. Til gengæld går staten i gang med at bruge millionbeløb på at udvide hovedvejen.

"Det er jo helt forgæves, hvis trafikafviklingen så skal generes af landbrugskøretøjer, som nu må køre lange strækninger på A11, fordi overkørslen ved Hillerup er sløjfet", siger Niels Laursen.

Du kan se vidoe med interview med blandt andre Verner Kjærgaard her.

 

Faktaboks

Sagen kort

I grove træk handler sagen om, at Banedanmark vil lukke flere jernbaneoverskæringer, som de selv klassificerer som værende usikre overkørsler.

Helt konkret vil Banedanmark lukke overkørsel 26 på Hillerup Markvej ved Ribe, hvilket betyder, at de lokale landmænd bliver nødsaget til at køre en større omvej på en omfartsvej.

Det har ført til, at en gruppe landmænd med lokale borgere har barrikaderet den pågældende overskæring i knap en uges tid, så Banedanmark er forhindret i at lukke den permanent.

Modstanderne af lukningen af overkørslen har fået opbakning blandt de lokale politikere, herunder borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) på Rådhuset i Esbjerg.

Tip os

Kommentarer

Nyhedsbrev

Forsiden lige nu