LDM bekymret over Arla-spareplan: Er vi et pulvermejeri?

Der skal mere end en spareplan til, hvis Arla skal genvinde sin førerposition, mener LDM-formand Kjartan Poulsen.

Det er fint, at Arla vil spare omkostninger, som adm. direktør Peder Tuborgh annoncerede forleden. Men Landsforeningen Danske Mælkeproducenters formand Kjartan Poulsen tvivler på, at det vil bringe andelsmejeriet i front på den altafgørende mælkepris.

"Spareplaner kommer jo hele tiden og det skal de også. Der er et krav til os alle om at blive mere effektive. Reelt blev denne plan jo lanceret i efteråret, og nu giver de den så lidt mere gas", siger han om Arla-programmet Calcium, der skal reducere Arlas omkostninger med henved 3 mia. kroner årligt senest i 2020.

"Hvis vi regner på det, vil det måske give os en eurocent i første omgang og måske to længere henne. Men vi må jo gå ud fra, at vores konkurrenter også tænker i den her slags programmer. Og der er noget grundlæggende i den måde, vi driver forretningen på, for vi er to-tre eurocent bagefter":

Pulver presser prisen

Ifølge Arla-bossens udmelding, så går mejeriets forretning fremad, men Arla er presset af to udefrakommende faktorer. Det drejer sig om fedt/protein-priserne, der er vendt på hovedet og så pundets fald. Hver især koster de Arla et milliard-beløb årligt i tabt indtjening. Kjartan Poulsen giver ikke meget for den første årsag.

"Arla skriver jo næsten direkte, at man er et pulvermejeri. Det har altid heddet sig, at pulver var noget man lavede lidt på siden ud over de specialpulvere, som vi tjener penge på. Men nu siger man decideret, at man er hårdt ramt, fordi man er en af de største på pulver. Det er stærkt bekymrende", konstaterer han og stiller spørgsmålstegn ved, om det så er rigtigt at have en strategi, der baserer sig på at være så store på smør-produktion.

Ingen så brexit

Den anden forklaring om, at Brexit og pundets fald presser indtjeningen på det ekstremt vigtige og store britiske marked, hvor Arla har en fjerdedel af sin omsætning, får en anelse mere forståelse fra LDM-formanden.

"Vi har aldrig været særlig vilde med forretningen i England. Så den strategi har jeg svært ved at forstå 100 procent. Spørgsmålet er, om man har indregnet risikoen om, at man er så eksponeret på valutaen? Det virker ikke sådan," siger Kjartan Poulsen.

"Men pundkursen er én ting. Brexit er uoverskueligt. Men der må man medgive dem, at det var der ikke mange af os, der havde troet. Så det var nok ikke et scenarie, man havde med i sin planlægning."

Emneord

arla

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle