LDM: Ny Arla-strategi kræver 'væsentlig' stigning i indtjeningen

Arla kommer med flere penge, men det bliver en stadig en udfordring af løfte klimatiltag på gårdene.

Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter (LDM) er positiv i forhold til den nye Arla-strategi, Future26, som blev lanceret onsdag.

"Jeg ved ikke, om der så meget nyt i den. Det nye er vel, at man hæver investeringsniveauet, samtidig med at man vil sende flere penge ud til landmændene. Det kræver jo en væsentlig forøgelse af indtjeningen, fordi grundmålene er de samme", siger formand for LDM, Kjartan Poulsen.

At der i den nye strategi skrues op for niveauet af efterbetalinger, er ifølge Arla bl.a. en hjælp til, at mælkeproducenterne kan investere i klimatiltag. Klimakravene er som sådan ikke nye, men i den nye strategi skruer Arla op for de initiativer, der skal bringe landmændene i mål.

Og det er ikke en let øvelse, konstaterer Kjartan Poulsen:

"Der skal penge til. De første mange ting har vi allerede gjort - det er de færreste landmænd, der ikke har genvinding i dag og haft i mange år. Det er først noget, som for nylig er nået frem til industrien. I landbruget er de hurtige tiltag gjort for længst", siger han.

Han ser også en udfordring i Arlas planer om at belønne klimainitiativer på gårdene i afregningen.

"Indtil videre er klimaberegninger så usikre, at det vil være lidt snyd og rigtig meget gætværk. Og hvis man så ovenikøbet afregner penge efter det, så bliver det problematisk. Det er faktorer, vi ikke har rigtigt styr på", lyder hans advarsel.

Kjartan Poulsen roser til gengæld processen omkring tilblivelsen af den nye strategi.

"Det har været positivt at opleve mere åbenhed om de ting i selskabet, og man tidligere i forløbet har haft adgang til viden om, hvor det drejede hen - hvilke tanker ledelsen har gjort sig. Her har været mulighed for at være med i processen. Det tyder på, at de gerne vil styrke andelshaverdemokratiet", siger han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle