Ledelsesekspert: Mindst hver anden forandring slår fejl

Glem alt om trusler og brændende platforme. Skab ro, når forandringen buldrer af sted. Sådan lyder anbefalingen fra ekspert i ledelse Helle Bro.

For år tilbage kom forandringer i virksomheder stille og roligt. I dag ligger den ene forandring oven i den anden, og det er utrolig svært at følge med. Det stiller stor krav til dagens ledere, som gerne vil gennemføre forandringer med succes. Sådan lyder det fra ledelsesekspert Helle Bro, der er direktør i kommunikationsbureauet Bro, fredag holdt indlæg på LandbrugsMedierne og Yaras vækstkonference i Horsens.

Helle Bro revsede lederne for ikke at forstå deres medarbejdere, for det kan være årsagen til, at tingene ikke lykkes.

"50 procent af alle forandringer – måske mere – slår fejl", siger hun.

Ledere er foran

Det skyldes, at ledere glemmer at tænke sig om og fortælle, hvad de vil. Når de præsenterer en forandring, er den bearbejdet grundigt i deres hoved i længere tid og står fuldkommen klart for dem selv. Det gør den ikke for medarbejderne. De har brug for tid til at kapere og forstå ændringerne.

"Ledere glemmer, at de er 8-9 måneder foran medarbejderne, når de ruller forandringer ud", siger Helle Bro.

Godt nok siger medarbejdere, at de er forandringsparate. De har ikke lyst til at sige andet.

"Realiteten er noget andet. Der er ikke mange mennesker, der er forandringsparate, hvis de ikke selv har valgt forandringen", siger hun.

Vanedyr

Helle Bro mener, at de fleste mennesker er vanedyr og foretrækker status quo. Når de støder på farer, vil de helst flygte, fryse eller slås. Sådan er urinstinkterne. De reaktioner skal lederne lære at arbejde med.

De skal også lære at involvere de rigtige i forandringsprocessen. Ofte bliver mellemlederne ikke involveret i forandringer tidligt nok.

"De har travlt med at holde maskinen i gang, men de skal drive forandringen, så de er meget vigtige", understreger hun.

Samtidig peger hun på, at næsten alle har gode intentioner. Derfor skal man ikke se på modstand som modstand og ødelæggelse.

"Den kommer, fordi folk er trætte og ikke forstår, hvor de skal hen", siger Helle Bro.

Fokuser på det, der ikke forandres

Hun fraråder at man sætter platforme i brand, selv om det kan give lederen en fornemmelse af at være stærk og betydningsfuld.

"Brændende platforme i tide og utide opbruger medarbejdernes kræfter. Man skal skabe en hverdag, der giver mening. En forudsigelig hverdag. Så skaber man effektivitet og produktivitet", mener hun.

Derfor skal ledere ikke fokusere så meget på forandringerne, men hellere fokusere på, hvad der bliver ved med at være det samme, så medarbejderne bliver trygge.

"Gem de brændende platforme til når de virkelig er der. De er der ikke med en vækst på 3-4 procent", siger Helle Bro.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle