L&F er i gang med massiv indsats i valgkampen

Landbrugets og fødevarevirksomhedernes stemme skal høres højt og klart i valgkampen. Landbrug & Fødevarer er i gang med indsatsen, der kommer til at ske i tæt samarbejde med foreninger og virksomheder.

Af Jens Juhl Eriksen, redaktør, L&F

Næsten på årsdagen for landbrugsaftalen valgte statsministeren at udskrive det længe varslede folketingsvalg til tirsdag d. 1. november.

For landbruget og fødevaresektoren bliver det et valg, som kan få afgørende betydning for de fremtidige muligheder for at fastholde et stærkt og konkurrencedygtigt erhverv.

Derfor er Landbrug & Fødevarer også klar til en massiv indsats for at sikre, at erhvervets interesser får en fremtrædende placering i de kommende ugers politiske debat.

- De fleste er enige om, at det bliver et af de mest uforudsigelige og interessante valg i årtier. Krig, krise og generel økonomisk usikkerhed gør rammen om valget helt usædvanlig. Mange temaer vil trænge sig på, og vi vil selvfølgelig arbejde hårdt for at få landbruget og fødevaresektorens centrale dagsordener frem i første række, siger Andreas Bach Mortensen, områdedirektør for PA & Kommunikation.

I alle kanaler

De kommende uger vil Landbrug & Fødevarer møde politikere i hele Danmark for at sikre, at ingen kan være i tvivl om vores behov og budskaber. Erhvervets stemme skal høres i alle kanaler; det direkte møde, for eksempel ved bedriftsbesøg, i debatter, i de klassiske massemedier og gennem de sociale medier. Det er en indsats, som naturligvis kommer til at ske i nært samspil med foreninger og medlemsvirksomheder.

Og indsatsen er allerede skudt i gang. I sidste uge lanceredes et nyt udspil ’Fra bureaukrati til klimahandling’. Udspillet lægger op til et opgør med lange sagsbehandlingstider, offentligt bureaukrati og stive, forældede regler, der hæmmer landbruget og fødevaresektorens mulighed for at rykke på den grønne omstilling.

- Vi fortæller, at der er mange muligheder, som vi ikke kan udnytte, selv om vi er klar. Det er vigtigt, at vores vilje til at sætte de grønne løsninger i værk matches af vilje hos politikere og myndigheder til at lave de rigtige rammer for udrulningen. Det sætter vi fokus på med udspillet, siger Andreas Bach Mortensen.

Biokul gav respons

Dagen før valgudskrivelsen var Landbrug & Fødevarer aktive i forbindelse med åbningen af Folketinget. Her mødte formand Søren Søndergaard og administrerende direktør Merete Juhl ministre og folketingsmedlemmer uden for Christiansborg. Og de havde en gave med i form af en æske biokul. Biokul laves på restprodukter fra landbruget. Det trækker CO2 ud af atmosfæren og binder kulstof i jorden i århundreder. Klimapotentialet er enormt, og teknologien bag kan tilmed bidrage med grøn energi.

- Det er en af de teknologier, som vejen skal beredes for, og det er vigtigt at få fortalt politikerne om de muligheder, og hvorfor udviklingen skal speedes op. Uddelingen foran Christiansborg var en gimmick, som vi fik rigtig god respons på, siger Andreas Bach Mortensen.

Styrke og potentiale

Onsdag, hvor valget blev udskrevet, havde Landbrug & Fødevarer helsidesannoncer i de landsdækkende aviser med overskriften ’Dansk innovation og dansk malkekvæg. Verden har brug for begge dele’.

- Det er den første af en række annoncer, hvor vi sætter fokus på den fantastiske styrke, vi har, og de store muligheder, der eksisterer fremadrettet, hvis man vel at mærke fra politisk side helhjertet følger det udviklingsspor, som man har forpligtet sig til i landbrugsaftalen fra sidste år, siger Andreas Bach Mortensen, der ser frem til de kommende ugers indsats

- Der bliver knald på. Men vi har en fantastisk organisation og et stærkt lokalt bagland, der formår at løfte i flok. I fællesskab vil vi formå at få landbruget og fødevareklyngens budskaber centralt placeret.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle