L&F: Et retvisende klimamærke giver mening

Landbrug & Fødevarer hilser regerings forslag om klimamærkning på fødevarer velkommen, men der er flere vigtige forholdsregler at tage.

Det ventes, at regeringen i den kommende uge vil præsentere sit nye klimaudspil, og er et såkaldt klimamærke en del af udspillet, ifølge ritzau.

Mærket skal vise forbrugere, hvor meget en fødevare belaster miljøet.

Hos Landbrug & Fødevarer bakker man op hos Landbrug & Fødevarer. 

"Vi vil gerne vise vores produktion frem i Danmark. Alle ved at fødevareproduktion er forbundet med en vis klimaeffekt, men hvis alle i verden producerede som vi gør i Danmark, ville verden være et bedre sted. Kan vi få et mærke, der virkelig viser, hvem der producerer klimarigtigt, er det en god ide", siger Morten Høyer, direktør i Landbrug & Fødevarer, i en pressemeddelelse.

Arbejdet med at klimamærke fødevarer, så forbrugerne kan se belastningen fra det produkt, de spiser eller drikker, er ikke fjern for Landbrug & Fødevarer.

Man har igennem de senere år arbejdet intensivt med et klimamærke på EU-niveau.

kan være svært at lave retvisende

Der er dog flere udfordringer forbundet med en mærkningsordning.

"Det kan være nødvendigt at holde klimaeffekten op imod hvad næringsindholdet er i produktet. Det kan jo være, at en flaske sodavand har en meget lav klimabelastning, men det er jo ikke et produkt, man kan leve af", siger Morten Høyer og fortsætter:

"Målet for os er at udvikle et retvisende mærke. Vi er nødt til at få det hele med så eksempelvis plantefarsen også har oplysninger om klimaaftrykket fra den soya, der produceres i Sydamerika. Alt det er svært at gøre op, og derfor står vi med værdige udfordringer, før vi kan sige, at vi har den helt rigtige løsning for et klimamærke", siger Morten Høyer.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle