L&F om ny grøn fond: Det er afgørende midler til landbrugets grønne omstilling

Et stort flertal i Folketinget har netop præsenteret en grøn fond, som blandt andet skal bidrage til, at landbrug- og fødevaresektoren kan udvikle teknologier, der er nødvendige for at nå de fastsatte klimamål.  

Landbrug & Fødevarer har allerede fremlagt en række teknologier, som kan bidrage med at sikre erhvervets klimamål i 2030 og klimaneutralitet i 2050. Med aftalen om grøn fond er der godt nyt i forhold til teknologierne og til økologien og de plantebaserede fødevarer, mener L&F.

- Den Grønne fond er et vigtigt skridt mod at nå vores klimamål i 2030 og klimaneutralitet i 2050. Vi ser dagens nyhed som et vigtigt rygstød til, at ressourcerne bliver prioriteret til nogle af de konkrete løsninger, vi har fremlagt, siger klimadirektør i Landbrug & Fødevarer Niels Peter Nørring.

Niels Peter Nørring hæfter sig blandt andet ved, at nye foderprodukter til køer er prioriteret.

- Det er som bekendt ikke muligt at elektrificere produktionen i marken eller stalden, men det er muligt at reducere udledningerne, herunder metan fra koen. Det er derfor et helt afgørende skridt på vejen til at nå landbrugets klimamål, at regeringen og partierne nu prioriterer midler til metanreducerende fodertilsætning. Vi har i vores 2030-plan peget på fodertilsætning som et af de mest effektive klimavirkemidler, og vi har arbejdet målrettet på at få sikret tilslutning til produkterne, så vi kan opnå konkrete reduktioner, siger han. 

Den tunge transport får opmærksomhed

På transportområdet er der fokus på den tunge transport, der over de kommende år skal omstilles i takt med, at infrastrukturen kommer på plads.

- Vi kvitterer for, at regeringen afsætter yderligere midler til omstilling af tung transport, men er samtidigt bekymrede over forhøjelsen af dieselafgiften. Den vil gøre det dyrere at transportere fødevarer rundt til forbrugerne. Det bliver kun værre af, at den tunge transport både skal betale vejafgift og dieselafgift, når den midlertidige nedsættelse af vejafgiften bortfalder fra 2029. Vi mener, at nedsættelsen af vejafgiften burde være varig, når forhøjelsen af dieselafgiften er varig, siger Niels Peter Nørring. 

I dag er ladeinfrastrukturen meget mangelfuld, når det kommer til den tunge transport. Flere steder vil det i dag ikke være muligt reelt at omstille transporten fra diesel til el. Derfor er Landbrug & Fødevarer glade for, at man kigger bredere end blot el-lastbiler, men også kigger på muligheden for kørsel på biogas.

- Der er af gode grunde lange udsigter til, at den tunge transport bliver elektrificeret hundrede procent. Derfor er det positivt, at aftalepartierne ved udmøntningen har afsat knap 29 mio. årligt frem til og med 2030 til lastbiler, der kører på biogas. Det er vigtigt, at de afgiftsskævvridninger, der forhindrer en større udbredelse af biogas i den tunge transport, fjernes, siger Niels Peter Nørring. 

Økologi og plantebaserede fødevarer

I mandagens aftale er der også godt nyt til det økologiske landbrug og udviklingen af plantebaserede fødevarer.

- Vi er glade for, at der prioriteres midler til fortsættelse af vigtige indsatser på økologiområdet, herunder ikke mindst Innovationscenter for Økologisk Landbrug. De prioriterede indsatser er afgørende i forhold til at nå målet om fordobling af det økologiske areal, som regeringen ønsker, siger Niels Peter Nørring.  

Der bliver i aftalen sat midler af til at udvikle værdikæderne i de plantebaserede fødevarer. Det er afgørende, så både landmænd og producenter effektivt kan få afsat deres varer.

- Og så vi bakker op om, at der prioriteres midler til plantebaserede fødevarer, hvor nøglen til udvikling er, at vi får opbygget stærke, sammenhængende værdikæder med eksportpotentiale, siger Niels Peter Nørring. 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle